Homofobiska polacker var inte först

Jerry Falwell      Tinky Winky      Ewa Sowinska

Jerry Fawell, Tinky Winky och Ewa Sowinska

 

Att Teltubbie-karaktären Tinky Winky skulle vara bög är inget som polackerna, (med Polens barnombudsman Ewa Sowinska i spetsen) var först med att uttala.

Redan 1999 påstod Jerry Falwell TV-pastor och neofundamentalist, samt talesman för ”America’s Moral Majority” att Teletubbies inte var god underhållning för barn – eftersom Tinky Winky var bög. Förutom handväskan, så skulle den lila färgen och triangeln vara bögsymboler enligt Jerry Fawell. Stämmer det? Jag känner ingen bög med handväska.

Rosa brukar väl vara bögarnas symboliska färg i Sverige i alla fall.

Och triangeln..? Menar han flatornas lambdatecken?

Fast vem vet – han kanske har rätt och jag fel. Men spelar det någon roll?

För mig representerar Teletubbies ett gäng färgglada bebisrymdfigurer som dricker Teletubbie-saft och har en kompis i solen och TV-apparater i magen. Möjligen kan man tolka in att de är drogliberala eller psykiskt sjuka och att de hallucinerar.

 

Teletubbie-sol

Halluciantion?

 

 

Men sex? Vem tänker på sex när man ser Teletubbies? De är väl de mest osexiga figurer som någonsin gått i färgglad filtdräkt på TV?

 

Polackerna tycker däremot att Nalle Puh är en mycket mer suspekt figur – han har ju bara manliga vänner.

Fast där finns ju den ensamstående mamman Kängu och hennes baby Ru. Men ingen verkar flirta med mamma Kängu.

Frågan är om inte sexet sitter i betraktarens öga?

Jerry Fawell blandade ofta in homosexuella i sina tal. Direkt efter attacken på World Trade Center gav han homosexuella (och abortförespråkare) skulden för det skedda. Deras osedliga leverne beredde vägen för terrorister.

Varför denna fascination av homosexuella? Denna hatkärlek…

Var han smygbög?

Om detta får vi inte veta – Jerry Fawell dog på sitt kontor för några veckor sedan.

 

Tinky Winky-dräkt

Detta är inte den döde Jerry Fawell utan en maskeraddräkt som har varit till salu på Tradera

 

 

DN om Tinky Winky

BBC om Jerry Fawell och Tinky Winky

CNN: Jerry Fawell ber homosexuella om ursäkt för påståenden om 9/11

Sydsvenskan om Nalles Puh manliga vänkrets

2 kommentarer

  1. Jag trodde att Teletubbies var utsända av någon okänd utomjordisk livsform för att förslava oss…

    Det här med wordpress tål ju att tänkas på. När magen slutat krångla och när eleverna äntligen stuckit all världens väg…

    Kul att mina tourettesanfall roar. Har inga nya incidenter att berätta om, men de kommer nog..

  2. Guldfisken:
    Egentligen har jag aldrig tyckt om Teletubbies, jag tycker de är irriterande med sina jobbiga röster och sitt tjat om teletubbie-saften.
    Men detta med polackernas och Jerry Fawells syn på Tinky Winky gör att jag börjat omvärdera dem.
    De kanske inte är så tokiga trots allt.
    Min fiendes fiende är kanske min vän?
    PS: Om ursäkt för att jag inte svarat förrän nu – Aksimet har identifierat denna din kommentar som spam och du har legat i karantän fram till idag!


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Kommentera

