Den äktsvenska hederskulturen

Rubriken har jag lånat från Babak Rahmis artikel i Sydsvenskan.

Han skriver om den 17-åriga Doaa Khalil Aswad som för några veckor sedan stenades till döds av sina manliga släktingar för att de misstänkte att hon konverterat till islam. Hon ville gifta sig med en muslimsk man.

Familjen tillhörde religionen yazidi – en inte särskilt stor religion, kanske en halv miljon utövare.

Svenska Dagbladet skriver så här om religionen:

”Yazidiernas religion är förislamisk och de tillber Gud som Skaparen. De respekterar både Bibelns och Koranens profeter, i synnerhet Abraham. Men en ännu viktigare gestalt är Malak Taus. Utövare av andra religioner uppfattar denna ängel som Satan, vilket har lett till uppfattningen att yazidierna är djävulsdyrkare. Religionen har emellertid överlevt i århundraden vid sidan om islam och kristendom.”

Det som Babak Rahmi tar upp i sin artikel i Sydsvenskan är intressant; många svenskar vill tro att endast invandrare utsätter sina kvinnliga familjemedlemmar för hedersrelaterat våld.

Men hedersrelaterat våld finns överallt, i alla kulturer och utövas mot både män och kvinnor.
Inte bara via stening och fejkade självmord från balkongen.

Babak Rahmi skriver:
”De kulturella normerna för sexuellt umgänge och sexualitet är samhällsspecifika, likaså tvångs- och våldsmekanismerna. I ett samhälle kan sex utan äktenskap och homosexualitet vara accepterade, i ett annat kan dessa vara tabu. De olika vålds- och tvångsmekanismerna kan likaså kulturellt motiveras eller förkastas i olika samhällen. På så sätt kan de olika uttrycken för hederskultur se olika ut i olika samhällen och olika samhällsgrupper, men det bara bekräftar att fenomenet hederskultur är universellt och därför också måste motverkas universellt.”

Han hade pratat med Elisabet Nidsjö som menade att våld handlar om mer än ”bara” fysiskt våld. Hot om våld, medvetenhet om straff, utfrysning och ekonomiska följder är andra sätt att utöva våld mot någon.

Vilka i den ”äktsvenska” kulturen skulle kunna utsättas för hedersrelaterat våld?
Vanligast är kanske när en familjemedlem kommer ut som homosexuell, transsexuell eller på annat sätt -sexuell enligt en norm som inte följer familjens traditioner.

Eller om en familjemedlem väljer någon ur ”fel kultur”, ”fel klass”, ”fel politiskt läger” etc.

Bland sektmedlemmar är det vanligt att frysa ut den som tar steget ut ur sekten och väljer en partner från världen utanför. Om hela familjen varit engagerade i en sekt – så väljer vanligtvis familjen sekten, framför sin avvikande dotter/son.
Jag talar till exempel om Jehovas vittnen. Bland f.d. vittnen finns det många som berättar om utfrysningen och om hur det är att förlora familjen och hela vänkretsen. Om arbetet med att bygga upp ett helt nytt liv och en ny identitet.

Det är dags att vi ser på oss själva och funderar på hur vi gör när någon i vår grupp bryter av. Kan vi acceptera det fullt ut?

Malak Taus

Malak Taus/Melek Taus, bild från Wikipedia

Läs mer i
Sydsvenskan Babak Rahmis artikel.
Svenska Dagbladet om Doaa Khalil Aswad och steningen av henne.

Wikipedia om Malak Taus 

I Wkipedias artikel om Melek Taus står att det svenska bandet Therion skrivit en sång om Melek Taus.
Therion på MySpace

Tack Martin för tipset om artikeln i Sydsvenskan.

Lämna en kommentar

Inga kommentarer ännu.

Comments RSS TrackBack Identifier URI

Kommentera

Vänligen logga in med någon av dessa metoder för att lägga till din kommentar:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s