P-piller, HIV och kondomer

Med ökad p-pilleranvändning minskade användningen av kondomen.

P-pillret är så självklart att gynekologer blir chockade när kvinnor i fertil ålder inte äter p-piller. Om kvinnorna kräver att männen ska använda kondom frågar gynekologen inte.

Sara Stridsberg:

”Den vänliga gynekologen ska bara ställa några obligatoriska frågor innan jag ska klättra upp i mörkerstolen. Ålder…jaha … har du någon relation… jaha jaha… varit gravid… nähä nähä… äter p-piller?
– Nä…
Pennan bromsar. Hon tittar upp från sitt lilla anteckningsblock.
– Inte?
– Nää…
– Varför inte då, då?
Och fast jag inte ätit p-piller på åratal och har helt rimliga anledningar till att inte göra det blir jag lite osäker… nääää, alltså… och känner mig fånig, lite Dålig liksom. Men eftersom mitt personnummer visar att jag är närmare trettio accepterar hon mina luddiga svar. Om jag skyddar mig med kondom om jag är tillsammans med män frågar hon däremot inte. Den frågan har jag aldrig fått, men den om p-piller.”

P-piller har många goda egenskaper – en är att man inte behöver oroa sig för oönskad graviditet, en annan att man inte behöver fumla med kondomen – vilket är extra jobbigt för den som är ung och osäker. I bästa fall försvinner osäkerheten med åldern.

Nackdelarna är de många bieffekter p-pillret har för många kvinnor. Ökad cancerrisk och ökad blodproppsrisk.

En annan nackdel är att många män tar för givet att alla kvinnor äter p-piller. Om kvinnan sedan blir gravid är det inte mannens fel. Jag har hört så många män säga att: ”Jag trodde hon åt p-piller” när de fått veta att de ska bli pappor.

Anledningen till att det ännu inte finns något p-piller för män är att man inte har hittat något som inte ger biverkningar. Märkligt att det är i sin ordning att kvinnor får biverkningar.

Sydsvenskan:

”Till skillnad från många andra inom branschen vill Richard Lindgren inte sia om när preventivmedlet kan finnas på marknaden, trots att projektet har kommit långt. Studierna måste avslutas och därefter ska ett godkännande från motsvarande svenska Läkemedelsverket komma. Eftersom preventivmedel inte räknas som botande mediciner, utan ges till friska personer, ställer det ännu högre krav på säkerhet och minimala biverkningar.
– Så ett godkännande kan ta lång tid, säger Richard Lindgren.”

För männen hade det annars varit ett fantastiskt sätt att äntligen kunna kontrollera sitt barnalstrande.

Och man skulle kunna hoppas att de barn som i framtiden föds verkligen är önskade av både fäder och mödrar.

Men den stora nackdelen med p-piller är att kondomen helt läggs undan. Man tror man har skyddat sex om man bara äter p-piller, vilket alltså inte är fallet – inte skyddat mot sjukdomar.

Och ja, vi kan äta penicillin mot gonorré, som dessutom är en sjukdom på nedåtgående. Det går att bota klamydia, som är en sjukdom på uppåtgående.

Och det finns bromsmediciner för den som fått HIV.

Men HIV är fortfarande en dödsdom. Bromsmedicinerna är inte ett botemedel utan precis bara vad det antyder: en bromsmedicin – och tyvärr medför medicinen svåra biverkningar för den som använder den – biverkningar som trots allt är att föredra framför en plågsam död – där kroppen äter upp sig själv.

Det är skillnad på samlag med och utan kondom – men priset man får betala om man kör utan och får HIV är absolut inte värt det.

Subventionera gärna priset på kondomer – inte bara för svenska ungdomar – utan även för äldre svenskar och människor i hela världen. Priset för den subventionen får vi tillbaks många gånger om när vi slipper riskera människors liv.

Det är våra liv, våra barns liv och våra vänners liv. Det är så bekvämt att tänka att: ”HIV/AIDS – det angår inte mig – det är ju bara afrikaner, asiater, sprutnarkomaner, prostituerade och homosexuella män som får. Inte jag – jag är ju en sån snäll och duktig svenssonmänniska.”

Ja, det är möjligt – vi är alla snälla och duktiga och ibland är vi slarviga.

Och alla som du just räknade upp – de som räknas till riskgrupperna (+ blödarsjuka och folk som fått blodtransfusioner utomlands och poliser som blivit bitna av ilskna narkomaner, och sopgubbar som fått en smittad spruta i sig under arbetstid och… ) de är också människor. De har också rätt att leva ett värdigt liv.

Nu när en man kontaktat unga flickor via Internet så kommer sjukdomen in i våra vardagsrum. Föräldrar oroar sig. Det skulle de gjort förra veckan också. Och förra året. Han är inte ensam. Det kan ta tio-femton år innan man märker att man är smittad. Ovetande människor kan gå runt och sprida smitta. Alla kan vara HIV-mannen/kvinnan.

Använd kondom!

För övrigt är det en katastrof för ansvarfulla HIV-smittade personer när den man som fram till nu smittat unga flickor med HIV ger de HIV-positiva ett sånt extremt dåligt rykte.

Jag hoppas att skrönorna om kvinnor och män som skriver: ”välkommen till AIDS-klubben” inte börjar florera igen. Det är skrönor!

P-piller för kvinnor:

DN om p-piller

SvD om p-piller

Aftonbladet om P-pillret Yasmin

Patient-FASS om p-pillret Yasmin

P-piller för män:

Sydsvenskan om p-piller för män

Sara Stridsberg om p-pillret för män

Aftonbladet om p-piller för män

HIV:

SvD om ”HIV-mannen”

DN om ”HIV-mannen”

Fakta om HIV/AIDS – Smittskyddsinstitutet

Uppdatering:

Upptäckte att mycket av den spam jag får postas på detta inlägg – därför stänger jag möjligheten att kommentera just här. Vet inte om det leder till någon förbättring.

8 kommentarer

  1. Hej!

    Det största problemet/biverkningen för manliga p-piller är att erektionen uteblir. Det blir en smula svårt att ha samlag då, eller hur? Det handlar inte om att män inte är beredda att acceptera biverkningar.

  2. Känns lite som att du letar efter förtryck i den här frågan, även om jag har hört samma resonemang innan och håller med lite grand.
    Kanske lätt att tycka att p-piller inte är speciellt jämlikt, men många män kommer nog att ta det när det väl blir tillgängligt. I USA (och andra länder) så är det mycket vanligt att mannen steriliserar sig (vasektomi) när inga fler barn vill skaffas – inom ett förhållande då där kondomer lätt blir mer än lite tröttsamt i längden. En ganska så radikal procedur iaf. Man skulle ju där kunna hävda motsatsen – att det är galet att inte kvinnorna går på p-piller oftare. Männen där kommer nog att välkomna ett p-piller för män med öppna armar iaf. Det är knappast så att man sniglar fram ett piller för män för att man tycker att man har det bra som det är. Kommer att bli skönt när det kommer ett piller för delat ansvar.

    Fö måste jag säga att det är märkligt att de ansåg att 32-åringen inte utgjorde en smittorisk – med utgångspunkt att vaginalt sex vidareför smittan dåligt, om jag tolkar tidningarna rätt. För heterosexuella har ju aldrig analsex… Känns som ett gräsligt omodernt (och i detta fallet farligt) antagande som ligger till grund för läkarens bedömning.

  3. Tommy Nilsson och Mathias:
    Nej jag tror inte att problemet är att män inte skulle acceptera p-piller – tvärtom – jag tror verkligen att det skulle bli ett enormt populärt preventivmedel.
    Problemet är att man inte lägger ner så mycket energi och pengar på att hitta ett bra piller. Man har hittills prioriterat forskning inom andra områden.
    Det verkar som om läkemdelsindustrin slagit sig till ro med att kvinnor äter p-piller, visserligen kan de få minskad sexlust, och visserligen kan de dö av cancer eller blodpropp – men det är inte tillräckligt allvarligt för att leda till indragning av pillret.
    Tvärtom – den som inte äter p-piller misstänkliggörs. Trots att personen ifråga säger att hon inte mår bra av det.
    Har en kompis som blödde i flera månader – gynekologen påstod att det var i sin ordning.
    Det med impotensen hade de ordnat med låga doser av testosteron.
    Richard Lindgren medicinsk chef på Organon i Sverige sa i Sydsvenskan:
    ” Problemet är att för låg koncentration av testosteron påverkar mannens välbefinnande. Lusten sviker och han får svårt att få erektion. Därför tillsätter man testosteron vid sidan om i en injektion. Från början gavs en sådan injektion var tredje vecka till testpersonerna. Nu behöver man bara ge testosteron var tionde till tolfte vecka.
    – Vi vet att implantatet, tillsammans med testosteron, är ett till 90 procent fungerande preventivmedel. Det vi i studier för närvarande undersöker är vilken som är den lägsta säkra dosen, säger Richard Lindgren.
    Hittills har 350 män från olika delar av världen testat implantatet. De biverkningar som rapporterats är humörförändringar och huvudvärk, snarlika dem som de flesta kvinnliga preventivmedel ger.”
    Men som sagt – jag är övertygad om att killar skulle uppleva en enorm frihet om de kunde äta p-piller och inte behöva vara rädda för att göra tjejer med barn.
    Att killar skulle sterilisera sig verkar kanske lite väl drastiskt som enda alternativ till kvinnliga preventivmedel och kondom.
    Sen får man inte glömma bort att p-piller inte skyddar mot könssjukdomar.
    Kondomen är hittills det enda preventivmedlet i det avseendet.
    Mathias: Angående smittrisken så handlar det väl om det beteende man förväntar sig att en människa kommer att uppvisa. Jag har en väninna som har HIV sedan många år – hennes otrogne man gav henne det. Han har gått bort – hon lever. Dottern är inte smittad. Min väninna har levt i celibat sedan hon fick beskedet – så med henne finns ingen smittrisk (eller knappt någon – eftersom hon är mycket försiktig).
    Smittskyddsläkarna trodde kanske att han var en ansvarsfull människa. Om han inte tog droger, var allvarligt psykisk sjuk eller uppvisade annat ansvarslöst beteende.
    Man kan ju inte internera alla som bär HIV.
    Tommy Nilsson och Mathias:
    Kul att höra att ni är positiva till p-piller för män. Och jag hoppas verkligen att det kommer ett snart – man har ju pratat om det sedan 1970-talet.

  4. inte klokt detta med p-piller. Jag fick en mindre blodpropp av mina och då föreslog barnmorskan att jag skulle börja med mini-piller istället eftersom det är mindre hormoner… Jag fick spel, jag befann mig helt uppenbart i riskzonen för fler proppar och här försökte hon lura i mig MER hormoner.. +att när jag slutade insåg jag i vilken utsträckning det hade hämmat min sexlust..

    Ibland känner man att McKinnon kanske hade nån liten poäng när det gäller detta med p-piller….

  5. Just ja, har du sett SLL’s nya kampanj mot klamydia`? Mycket fyndig. Bloggade om den häromdagen, fantastiska bilder med fingrar och kondomer och så sloganen ”det är skönare utan klamydia”, helt fantastiskt!

  6. När det gäller sterilisering så håller jag med om att det är drastiskt. I USA, där jag har ganska många vänner och bekanta, så har man dock en annan syn på p-piller. Där får man ofta höra just om biverkningarna om man pratar med tjejer och ofta så föredras andra preventivmetoder. I Sverige är det ju som du säger att tjejer nästan undantagslöst förutsätts använda p-piller, även om dom inte är i en relation – ”tänk om du träffar nån då?”
    Jag tror också att vasektomi är lite av tradition där. När man har fått så många barn som man ska så förväntas inte frun äta p-piller resten av tiden fram till 50 års-åldern utan mannen väljer en operation istället. Det är iaf relativt vanligt.

    Nä, att internera alla som har HIV vore ett vidrigt alternativ. Samtidigt kan man ju undra hur man kan bedöma någons ”slampighet” och få folk att svara ärligt. Låter som ett ganska så glesmaskigt nät. I många fall så är det nog inte så som i din väninnas fall heller utan den drabbade har ett aktivt ute- och sexliv. HIV har så pass låg smittorisk att man nästan måste ha sex många många gånger för att bli smittad, eller så har man väldigt mycket otur. I vilket fall som helst så vet jag inte vad som är en bra åtgärd. Samtalsterapi varannan vecka? Vet inte heller vad de nuvarande rutinerna är och det är kanske redan väl fungerande. Att någon smiter igenom då och då som mannen som det skrivs om i tidningarna nu är väl något man inte kan räkna med att komma undan hur man än gör.

  7. Tiarafeministen Linnéa:
    Ja, det är konstigt att så många gynekologeer helt går på p-pillerlinjen – men de märker väl att de som använder kondom och pessar slarvar i högre utsträckning än de som äter p-piller.
    Det finns ju spiral också – men jag vet inte om den sätts in på de som ännu inte fått barn.
    Jag fick spiral när jag gick i nian – hade fruktansvärt ont av den och fick ta ut den. Men de har utvecklat dem sedan dess – så jag tror inte problemen är desamma nu som då.
    Men varken spiral eller p-piller skyddar mot könssjukdomar.
    Antiklamydiakampanjen har jag inte sett – jag går in på din blogg och ser efter…

  8. Mathias:
    Jag undrar hur det kommer sig att vi har så olika syn på frågan i USA och Sverige?
    Kan det vara för att det är lättare att stämma företagen – som läkemedelsföretagen är mer försiktiga?
    Vi skojar ju oftare om instruktioner angående mikrovågsugnar – där löjliga varningar står utskrivna på 10 språk. Och egentligen riktas varningarna till kunder i USA som annars skulle kunna stämma företaget.
    Är det därför kvinnor i USA är mer försiktiga?
    Och hur kommer det sig att män är mer positiva till vasektomi? Jag har diskuterat det med karlar som säger att de inte vill ha fler barn.
    Varför har de krävt att kvinnan ska äta p-piller och riskera sin hälsa om de kan sterilisera sig utan större risk för komplikationer?
    Har vänner i USA – ska se om de kan få reda på mer om kvinnors inställning till p-piller och mäns inställning till vasektomi.


Sorry, the comment form is closed at this time.

Comments RSS TrackBack Identifier URI