Det är skönare utan klamydia och HIV

Skönare utan 

En bra och rolig kampanj som inte märks ute i landet eftersom den lanseras av Stockholms läns landsting.

Synd att landstingen inte samarbetar där.

Affischer sitter uppe på tunnelbanor och bussar i stockholmsområdet. Affischer som är svåra att undvika att titta på. Bra.

Små barn kommer att fråga sina föräldrar vad bilden föreställer och föräldrarna kommer troligen illröda i ansiktet förklara att det där, det ska du få veta när du blir äldre. Många medpassagerare kommer att flinande titta på den lille frågvise passageraren och medömkande på dess förälder.

Sen kontaktar föräldern Ring P1 och är mäkta upprörd – hur kan bussbolaget..!? Är det verkligen meningen att..!? Ska man behöva ta bilen för att slippa..!?

Nej – jag tycker att föräldrarna kan förklara det för de små medan de ännu är intresserade.

När de kommit upp i rätt ålder vill de inte höra.

När barnen blivit tonåringar är mamma och pappa bara jävligt pinsamma.

Passa på att förklara medan ungarna verkligen lyssnar och vill veta.

Mina barn vet – jag tycker att det är viktigt att de är delaktiga. Om de frågar så ska de naturligtvis få veta. Och vad är viktigast – att jag inte gör bort mig på en buss – eller att de får veta att kondom är nödvändigt för att skydda sig mot klamydia – men framförallt mot HIV.

Nu har mina barn inte frågat om just denna reklam – för vi bor inte i Stockholm – men i sommar kommer de nog att fråga – för då är vi där. Jag kommer utan att skämmas berätta vad den handlar om.

En sak som är lite fånig med kampanjen är dock att kondomer delas ut till ungdomar endast. Som om inte vuxna människor hade tillfällig sex.

Att bara ungdomar får kondomer handlar ju inte om vem som har råd och vem som inte har råd – för ungdomarna får troligen bara en kondom var – och den räcker ju inte så långt.

Kondomutdelningen är nog mer ett led i att avdramatisera kondomen. Men det är något som behövs för män och kvinnor längre upp i åldrarna också. Jag vet folk som handla kondomer på postorder för att de tycker att det är så pinsamt att köpa dem i butik. Som om kassörskan skulle bry sig. Eller kunder runt omkring.

Nu behövs en kampanj som riktar sig till alla människor – både utanför stockholmsområdet och i högre åldrar än 15-25.

Samt en global och långvarig kampanj…

Skönare

Stockholms läns landsting

LAFA

Tack Tiarafeministen Linnéa för tipset

5 kommentarer

  1. ja sannerligen så skulle vi behöva en kampanj även för vuxna och billiga kondomer borde vara tillgängliga för alla!

    Tror att när det gäller ungdomar och kondom så behöver man mest bli av med pinsamheten, alltså att man inte plockar fram kondomen för att det känns pinsamt… Kondomer brukar vara tämligen lätta att få tag på, om man bara vågar, ex kan man be skolsköterskan om kondomer med då döööör de väll av pinsamhet… =)

  2. …gillar också kampanjen…men inte går den på bussar. i så fall var?

    Kondomutdelningen tycker jag ska vara till unga människor, det måste ju vara ett sätt att få dem att få tillgång till kondomer, som de inte har råd me, och sen kan köpa själva när de är ”vuxna”. Vi som är över 25 eller har jobb och inkomst vi kan ju köpa preventivmedel för egna pengar. Ska ju inte skattepengar gå till. Är min åsikt.

    Läste mer om Lafa den här kampanjen och såg att unga och unga vuxna är några av målgrupperna. Inte äldre vuxna alltså. Inte heller så konstigt i mina ögon eftersom det är svårt lära gamla hundar att sitta. Dessutom kollade jag statistiken och såg att antal hiv och klamydiafall i vårt land inte berör folk över 40 i särskilt stor utsträckning….

  3. Johan:
    Vad jag förstår ska kampanjen pågå i Stockholm. Jag har själv inte sett den eftersom jag inte bor där. Åker till Stockholm nästa vecka och får själv se om jag kan hitta dem.
    Kondomutdelning styckvis – dvs en och en urholkar nog inte ekonomin – om 40+ får ta del av dem. De skulle kunna få på föräldramötet i skolan. Om vi förväntar oss att ungarna ska ha ett naturligt förhållningssätt till kondomer så ska vi ha det också.
    Fast de äldre människor jag känner tycker att det är dödspinsamt att köpa kondomer – de skulle verkligen behöva lära sig.
    Några vill inte heller använda dem – eftersom det inte är lika skönt. Det är okej om man har en partner som man är trogen och har ett annat fungerande preventivmedel – alternativt tycker att det är okej att få fler barn.
    Hur ska vuxna människor kunna få sina tonårsbarn att använda kondom och tycka att det är okej och inte ett dugg pinsamt eller besvärligt – när de inte kan använda den själva?
    Varför läggs så oerhört mycket krut på att få en glad och jättenaturlig sköterska att resa runt bland landets skolor och trä upp kondomer på trä-atrapper när verkligheten i hemmet är den motsatta.
    Mamma och pappa tycker att kondom = pinsamt och inte lika skönt.
    Man kan inte förvänta sig att nästa generation ska vara bättre på det vi knappt klarade av.
    Om personer över 40 inte anser att de behöver subventionerade kondomer – dvs kondomer till ett lägre pris – så går inte subventionerna till dem som inte behöver dem. Dvs 40+ kommer inte att köpa billigare kondomer och subventionerna går därmed till 40-
    Och de som har ett aktivt sexliv med flera olika partner när de fyllt 40+ kommer att vara hjälpta av subventionen – om de köper kondomer – och därmed hindra eventuell smittspridning.

  4. ”Skönare utan klamydia”, en rak och bra satsning enligt mig. Saknar dock lite homoperspektiv i det hela men man fattar ändå vinken.
    Som jag fattar det så är man rädd för att hiv ska komma in i ungdosgruppen, därav gratis utdelning av kondomer i Stockholm bl.a. För ungdomar och unga vuxna knullar ju mer och med flera olika partners. Tycker det verkar logiskt att man satsar mer just på dessa målgrupper än de lite äldre. Även om det säkert görs en del insatser för de lite äldre också.
    Tack för bra blogg!
    Nile

  5. Nille:
    Ja, det där med homoperspektivet tänkte jag också på – är det bara straighta som kan få klamydia? Och HIV – varför är det inte skönare utan HIV? Jag la till det i rubriken på mitt inlägg – för det är ju viktigare att skydda sig mot HIV.
    Men HIV hör fortfarande lite till ”skuggvärlden”. Som om bara ”riskgrupperna” kunde få HIV.
    Vaddå riskgrupper – vi tillhör alla dessa riskgrupper – även en nunna kan få HIV – via blodtransfusion tex.
    Men jag tänkte på det där med en manshand och en kvinnohand – kanske är det för att landstinget vill nå ”mainsteamgrupper” – så att unga straighta också tänker på att skydda sig.
    Kanske tänker de att homosexuella är bättre på att skydda sig..?
    Gratiskondomer – som unga kan få på ungdomsmottagningarna bland annat – är något som bara unga borde få – men reducerat pris borde alla ha – alla i hela världen alltså.
    Tänk så många människor med dålig eller ingen ekonomi som riskerar sitt eget och andras liv på grund av att de faktiskt inte har råd med kondomer. Och sex är kanske det enda nöje de har råd med..?


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Kommentera

