Patti Smith

Horses 

På måndag – den 18 juni klockan 20:00 spelar Patti Smith på Cirkus i Stockholm. Det ser jag fram emot.

Jag har fått hennes senaste skiva – Twelve – och den är bra. Mycket bra. Tack Bo.

DN:s skivrecensent Johanna Paulsson tyckte dock inte om den. Jag vet inte vad hon tycker om för musik i övrigt – men här går våra åsikter isär totalt. Jag älskade skivan direkt. Och alla låtar.

Skivan består av 12 olka covers – bland annat Rolling Stones Gimme Shelter – som man kan lyssna på, på Patti Smiths sida på MySpace.

Joakim Idering skriver i Revolver en fin artikel om Patti Smith – men artikel är från 2002 och Twelve släpptes i år. Jag har letat efter en bättre recension än DN:s.

Robert Christgau på The Rolling Stones Magazine ger skivan bara 3,5 stjärna – men han verkar gilla den:

It takes a poet to extract the lyricism of Jimi Hendrix’s ”Are You Experienced?” from its guitaristics and an avant-gardist to validate a middlebrow tour de force like Paul Simon’s ”The Boy in the Bubble.” And though other winners are more obvious, you’ll be convinced that this woman felt ”Gimme Shelter” very deeply — and many years later, ”Smells Like Teen Spirit,” too.

Om du bor i USA kan du lyssna via Rolling Stones sida. Du kan också gå in på Patti Smith on Rhapsody och lyssna – om du befinner dig i USA.

Vi övriga får nöja oss med Patti Smith på MySpace, egna skivor eller lyssna på bibliotek, skivbutiker – och live på måndag på Cirkus.

Senare i veckan spelar hon i Danmark; den 19 och 20 juni spelar hon på den Grå hall i Köpenhamn. Turnéplanen finns på hennes hemsida och på hennes MySpacesida.

Så nästa vecka kommer jag inte att skriva några inlägg – eftersom jag är i Stockholm då.

10 kommentarer

  1. Hej Kronberg! Gjorde någonting att jag använde mig av din blogg? Tyckte att det var en bra blogg och jag behövde den för att bevisa att det inte är bara invandrare som kan tycka illa om vissa saker som sker här i landet.

    Tack för bloggen om bananerna. Ska kolla din systers blogg, det verkar som om hon också fösöker lyfta upp de orättvisor som massmedian vägrar bevaka.

    Ha en bra fortsättningen på helgen,

    Carlos

  2. Hej Carlos
    Nej absolut inte – tvärtom -det är en ära att citeras. Och dessutom på ett korrekt sätt – med hänvisande länk och allt.
    Bloggaren Syrran är inte min syster – även om det vore en ära att ha en så klok syster till. Hon har bara namnet Syrran på sin blogg – men kanske är hon syster med hela världen…
    Min biologiska syster bloggar inte vad jag vet – och gjorde hon det så skulle det varit på danska.

  3. Fan vad sugen jag blev att se Patti igen. Jag såg henne 1996 på Roskilde och det var, trots 25 år av konserter, då en av de absolut bästa konserter jag någonsin sett.

    Jag såg henne sen någon månad senare igen samma år på Vattenfestivalen. Inte dåligt men inte riktigt lika bra på en öppen scen med mindre fanatiska fans framför än i det stora gröna tältet på Roskilde. Hoppas det blir bra!

  4. 25 år? Nu ljuger jag. Så gammal var jag inte då. Eller jo jag var 28 år, men jag var inte 3 år när jag började gå på konserter. Men 14 var jag så det var snarast 15 år och inget annat :)

  5. jj.n:
    Ja – jag är så glad att jag blir avundsjuk på mig själv…

  6. Jag har aldrig förstått grejen med Patti Smith, kanske för att jag fortfarande harvar omkring i Alphaville-träsket. Men ha en riktigt trevlig kväll imorrn!

  7. Hoppas att konserten var bra och att du har en riktigt trevlig vecka däruppe!
    Inväntar, ivrigt, ”Patti-rapport”! :-)

  8. Hoppas koncerten var underbar, ska se henne i Köpenhamn imorgon och ser verkligen fram emot det.

    Otroligt att inga av mina kolleger ens vet vem Patti Smith är! Their loss… :-)

  9. Nina och Stefan:
    Gårdagens konsert med Patti Smith var den bästa konsert jag varit på – tror jag. Den var så full av kärlek.
    Kärlek från publoken till Patti Smith och från hene till oss.
    Hon blev rörd till tårar när vi sjöng med.
    Dessutom var hon påläst – för till skillnad från många andra artister visste hon var hon var (dvs inte i Schweiz och inte i Köpenhamn).
    Hon pratade om Strindberg – hade velat besöka honom på Strindbergsmuseet – men det var stängt eftersom det var måndag igår.
    Att musiken och texterna var bra – det visste jag ju eftersom jag lyssnat på hennes skivor – men att de var så bra på scen… och att hon är så cool…
    Tänk att man kan vara så snygg – utan smink, utan balla kläder, utan skönhetsoperationer, utan att färga håret, utan silikon, utan vadderad bh, utan att noppa den lilla ”generande hårväxten” – tänk att man bara kan gå in på scen och vara Patti Smith – och vara så bra.
    Hon är i 60-årsåldern men har mer energi än en 20-åring – det finns med andra ord hopp för mig med – om jag bara rockar loss lite – och kan slita mig från datorn.
    (Skrivet i Stockholm på en Mac – som jag inte är van vid – hur högerklickar man? Hur kommer jag ut på Internet? Har du inte explorer? Hur skriver jag snabel-a? Hur gör jag?)

    PS: Publiken var skitmysig också – det var så trevligt att bara vara där före och efter föreställningen. Vill gå på Patti Smith igen – när kommer hon tillbaks? Ska jag kanske resa ner till Köpenhamn..?

    Men nu har jag Tiger Lillies att se fram emot – de uppträder i augusti på Södra teatern.

  10. LetaGuldkorn.Visst är det underbart när det blir så bra!!!
    När man svävar ut på små moln efter konserten, de tillfällena är guld värda!

    Visst finns det hopp, rocka loss bara! ;-)

    Erm, du högerklickar inte, för att komma ut, dubbelklickar du på browsern, snabel a är, på min, ”alt” och ”… och kloka macanvänder använder inte explorer, vi använder Firefox eller möjligen Safari… :D


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Kommentera

