Skytte och det kungliga svenska slaveriet

I sommar kommer jag att varva mitt arbete på Skansen med arbete på S:t Barthélemy.

Härligt – att få tillbringa några dagar på en västindisk ö – och få betalt för det! Det sägs att Woody Allen tillbringar sin ledighet där…

Nåja – visserligen ska jag göra en resa – men den är snarare i tid än i rum. Jag ska tillbringa några dagar i augusti i den svenska kolonin S:t Barthélemy – så som den tedde sig under 1870-talet – dvs när öns glansdagar för länge sedan var förbi. Slavhandeln på ön hade förbjudits, slavarna friköpts, frihandeln blivit oekonomisk eftersom Storbritannien, Frankrike och USA slutit fred.

Inför uppgiften läser jag historien om Sveriges forna koloni. En koloni som vi hade i nästan 100 år – 1784-1878. Odlingsmöjligheterna var skrala, det fanns inget färskvatten på ön, man fick samla regnvatten, jordmånen var tunn, ön ganska liten – 24 kvm – ungefär som Lidingön i Stockholm och ön är mycket kuperad. 

Biblioteken har varit till stor hjälp med att leta fram information, och på Stadsbiblioteket i Lund träffade jag en man som berättade att hans hustru har släkt som bott på ön under svensktiden. Jag pratar med henne. Hon berättar en hel del spännande.

Lånar Jan-Öjvind Swahns bok om ön, samt Göran Skyttes ”Det kungliga svenska slaveriet”. Börjar genast läsa den sistnämnda.

Jag är medveten om att jag inte är så uppdaterad på vad som händer i min omvärld, 1800-talet känns mer bekant än 2007. Göran Skytte förknippar jag med Jan Guillou – IB-affären? Nej – när jag pratar med mina mer uppdaterade vänner får jag veta att han var den som avslöjade att den socialdemokratiske justitieministern Ove Rainer, som utredde ekobrott, endast betalade 10 % i skatt, när han hade en inkomst på 2,4 miljoner kronor.

Göran Skytte har sedan haft en nimbus av att stå på de svagas sida mot de starka. Han är också god vän med Mikael Wiehe och bildade med Wiehe proggbandet Kabaréorkestern när Hoola Bandoola upplösts. Göran Skyttes bror, Håkan Skytte var för övrigt med i Hoola Bandoola.

Så förväntningarna från min sida är höga när jag börjar läsa Skyttes bok om S:t Barthélemy.

Han inleder boken med att berätta om ett uppdrag han får, där han inspireras till att skriva om vår forna koloni. Fyller sidorna med ovidkommande fakta om sin f.d. hustru och hennes feministiska väninnor, om åkommor han drabbas av innan han reser ut, han namedroppar lite (vännen Henning Sjöström och sin inblandning i Rainer-affären) och om medpassagerare på flygplan och båtar på väg mot Västindien. Bland annat detta:

”Bredvid mig sitter det en tjej. Hon är väl tjugofem år eller så omkring och hon har stort svart burrigt hår och hon har bruna ögon och hon har små näpna bröst och hon är mycket vacker och hon läser en bok av Jane Fonda och jag kikar på omslaget och det handlar tydligen om hur man får en fin och fast stjärt på trettio dagar.”

Frågan är vad denna 25-åring har med hela historien om det kungliga svenska slaveriet att göra. Dessutom återkommer hon två sidor senare i en annan stad, där de tydligen delar rum, för hennes trosor ligger på TV:n och boken om Fondas stjärt ligger på golvet och Skytte är irriterad och går till en bar och tar en drink.

Sen berättar Skytte om sina medpassagerare på en lyxkryssare; de är fula och feta och några av dem kommer kanske att äta ihjäl sig. Då och då går Skytte igenom sin reselitteratur; han har bland annat Wilhelm Liebknechts minnesskrift över Karl Marx från 1896 med sig. Den läser han på lyxkryssaren. Skytte påpekar flera gånger att han inte passar in bland de övriga.

1784 förvärvade Sverige den västindiska ön S:t Barthélemy – Skytte betonar att han ”skall vara noggrann och pedantisk som en folkskollärare”. Han ska ge en annan bild än den gängse om Sveriges historia och om Gustav III som var vår kung vid tiden för öns förvärvande. Skytte påpekar att adeln klagar på Gustav III – de känner att de förlorar sin makt. Lena Jonsson – som också skrivit om ön skriver att Gustav III medvetet beskar adelns makt till förmån för borgarna. Det är inget som Skytte nämner. Däremot skriver han:

”Till detta kommer ett problem som är av mera privat och personlig karaktär.

Även i fullt moderna uppslagsböcker brukar man kringgå saken. På ett ställe skriver man så här – och lyssna nu noga på ordens valörer, de små nyanserna: ”Kung Gustav III var en påfallande oerotisk person”. På ett annat ställe hittar jag följande formulering: ”Gustav hade en bristande erotisk anläggning”.

Alltså.

Rakt på sak.

Kungen är homosexuell.”

Jag förstår inte riktigt varför det ska med i en bok om den svenska kolonin i Västindien – men Skytte skriver om Gustav III:s homosexualitet på flera ställen, samt berättar att kungen troligen hade förhudsförträngning. Dessutom är en bristande erotisk läggning inte samma sak som att man är homosexuell. Inte heller förhudsförträngningen har med sexuell läggning att göra.

Efter ett ha beskrivit det kungliga könsorganet berättar Skytte om en middag med några kulturpersonligheter – men Skytte bryter upp tidigt: ”Tycker inte om att umgås med detta finkammade etablissemang i Stockholm. Står inte ut med själva stilen. Jag är inte som de. Kommer aldrig att bli en av dem. Vill stå utanför. Det är sådana där som sprayar rosenvatten på pitten när de har pissat.”

Nu blev hans bok lite rörig – var han inte på resa i Västindien på en båt med fula feta amerikaner? Eller poppade kulturpersonligheterna upp i någon västindisk hamn..? Och sorry Skytte – du blev en av dem. Du står inte utanför. Du tillhör det hatade etablissemanget, har tjänat massor på aktier, på böcker och på krönikor. Sprayar du rosenvatten på pitten också? Eller nej förresten – jag vill inte veta.

Sen berättar Skytte några intressanta detaljer om det Västindiska kompaniet – som kungen äger 10 % av aktierna i – men han ska ha 25 % av förtjänsten. Lustig matematik.

Och efter detta återvänder Skytte till sitt dravel, en Per Herman von Rosenstein blir kommendant på S:t Barthélemy – trots att han är en person som alltid kommer i skymundan – ”han är liten och tjock och har ingen framgång bland kvinnorna”.

Sen får Skytte en i sitt tycke ”briljant idé”. Han ska göra ett reportage om hur det känns att bli piskad. Han ska kontakta P O Skerup i Malmö – som är fastighetsägare och ”Sveriges största grossist när det gäller penisatrapper och gummidockor och han har säkert ett parti sadistpiskor på lager”. Boxningsreportern Staffan Wictorin ska få piska Skytte (”han har svart tjockt hår på bröstet”). En läkare ska närvara och Jan Guillou ska anteckna hur Skytte reagerar på piskrappen.

Jo det vill jag kalla sann Wallraff-journalistik!

Skytte berättar om Fredrik Hansen och Jacob Röhl som är bland de viktigaste svenska slavhandlarna. Intressant – men han ger återigen upplysningen en märklig och omotivierad upplysning när han berättar att Röhl återvänder till Sverige när han är 39 år, bildar ett företag; Röhl & Co, gifter sig, får en dotter; Maria som blir konstnärinna.

Skytte skriver: ”Hon finns på fotografisk bild, hon är ohyggligt ful och hon dör ogift.”

Frågan är vad Skytte egentligen vill med sin bok. Är han rädd att den ska bli alltför tunn om han bara fyller den med relevant information om vår svenska koloni och vår inblandning i slaveriet? Eller försöker han antyda att bara homosexuella, fula och feta män sysslar med slaveri. Och att i dess utkant finns en ful kvinna som dog ogift?

Vill Skytte beskriva allt han inte är? Ful, fet, bög, kvinna och kulturelit? Nu har han i alla fall blivit en del av kultureliten. Ful- och fetheten lämnar jag därhän. Jag tycker inte om att döma någon efter dennes utseende.

Homofob är han ännu, många smygbögar är starkt homofobiska. I stället för att gladeligen delta i Pride-paraderna, står de vid sidan om och gör fula grimaser. Hur gick det förresten med Staffan Wictorin och pisktestet? Har Guillou några rafflande anteckningar om hur Skytte reagerade på piskandet?

Guillou och Skytte hade ett program på TV – men de blev ovänner. Vet inte om de försonats än och om det kan ha varit pisktestet som är den ursprungliga orsaken till gnabbet.

För övrigt: Om jag hade haft tillgång till Internet när jag läste Skyttes bok så hade jag nog inte blivit så förvånad över Skyttes nedlåtande tonfall.

Om man vill veta någon om S:t Barthélemy rekommenderar jag:

Lena Jonssons; ”1784-1878 St Barthélemy – svensk koloni i 94 år” Ett tunt men informativt häfte. Lena Jonsson bor på ön.

Bengt Sjögren i Västindien – ”Ön som Sverige sålde”.

Jan-Öjvind Swahn; ”Saint-Barthélemy”.

S:t Barthsällskapets hemsida

Kolonins hemsida

——

Skytte

Skytte – inte ful, inte fet, inte bög, inte kvinna…

Den som vill veta mer om Skytte kan läsa:

Wikipedia om Skytte

Skytte om Skytte

Vad Skytte skrivit – bland annat:

En otydlig krönika om genusforskning i djurriket. Vad vill Skytte säga här då?

Här är programmet som Skytte lyssnat på. Om någon förstått vad han menar – så skriv gärna det som kommentar till detta inlägg.

Skytte och hotellbiblarna

Skytte tycker att det är viktigt att det finns en Bibel på varje rum på hotellen. Har inte de som vill ha en Bibel – en egen med sig? Precis som muslimer som gärna vill ha sin Koran – de tar väl med den? Den unge Skytte hade nog bra gärna velat haft en Das Kapital i hotellrummets lilla nattygsbordslåda…

Christer Enander om Skytte och hotellbiblarna

Detta skulle ju handla om S:t Barthélemy – jag får börja om från början – när jag läst lite mer god litteratur i ämnet.

Den 4 augusti är det invigning på ön. Huset kommer att vara öppet varje dag mellan 11-17. Fri entré. 31 augusti är sista öppetdagen.

Gå in på http://www.kolonin.com/ för mer info om föredrag samt adressen till ön. Jag har även skrivit en artikel här.

En ny artikel relaterad till S:t Barthélemy finns här. Den handlar om kvinnorna kring ön.

Länkar till media som redan gjort reportage:

SVT om kolonin

SR P4

DN om kolonin

Östermalmsnytt sidan 5

12 kommentarer

  1. Tja.Min uppfattning har ju alltid varit att ju mindre del man tar av herrarna Skyttes och Guillos liv och leverne, samt skrivna svammel, ju bättre mår man.

    Märk väl, jag har aldrig tyckt om någon av dem, i synnerhet inte under (och sedan) deras raggningståg här i Malmö under åttiotalet…

    Stort grattis till jobbet, det är ju jättehärligt!!! :-)

  2. Nina:
    Och jag har inte så stor respekt för Mikael Wiehe heller…
    Ju mindre man vet om människorna – desto bättre verkar det som ibland…

  3. Samma här, han kommer t.o.m. längre ner på listan!
    Du har helt rätt…även herr Wiehe, är någon jag önskar jag visste mindre om… :-(

  4. Nina:
    Jag får inte längre några meddelanden om att jag fått kommentarer.
    Samarbetar WordPress med Skytte, Guillou och Wiehe månntro..?

  5. *Gapskrattar* Det skulle nu inte förvåna mig…

    Hoppas att d e n oheliga alliansen, upplöses igen med det snaraste, så att du får dina meddelanden igen! :D

  6. […] Göran: Det kungliga svenska slaveriet. En usel bok, där Skytte blandar in Gustav III eventuella homosexuella läggning och inflikar att vissa var […]

  7. ”Kung Gustav III var en påfallande oerotisk person”. På ett annat ställe hittar jag följande formulering: “Gustav hade en bristande erotisk anläggning”.

    Alltså.

    Rakt på sak.

    Kungen är homosexuell.”

    Jaså? Hur kan man göra kopplingen till homosexualitet? Nonsens. jag skulle snarare förknippa dessa meningar med att Gustav III var asexuell inte homosexuell.

  8. Silver:
    Jag håller fullständigt med – asexuell är inte detsamma som homosexuell.

    Dessutom har Göran Skytte lyckats skriva något tråkigt och ointressant om ett intressant ämne.
    Synd.

  9. Åhå…är det till att vara hemma igen? :-)
    Hurraaa, isåfall och välkommen hem!
    Hoppas att sommaren har varit bra.

  10. Nina:
    Japp – det är till att vara hemma igen – den skånska myllan vräker sig över en som ett stort lerigt täcke…

    Snart så har jag förhppningsvis lyckats samla mig till ett nytt kreativt inlägg.

  11. Kul att höra att du trivs lika bra härnere som alltid… :D

  12. […] Sannolikt var de kusiner då Elias Röhl (1716-1796) var gift med Mari Hedvig Hansen (1719-82).  Jacob Röhl återvände till Stockholm vid 39 års ålder, gifte sig och fick dottern Maria Röhl (1801-1875) […]


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Kommentera

