Värna de födda barnens rätt att födas önskade!

Jo, det var väl det man kunde misstänka – när Kristdemokraterna började bli ett riktigt vettigt parti – så skulle en grupp tokstollar bryta sig ur och bilda ett nytt parti.

”Per Kronlid likställer ett abortförbud med rattonykterhet.– Det är förbjudet att köra onykter. På samma sätt borde det vara förbjudet att ta ett ofött barns liv, säger han till SvD.se.”

Samma Per Kronlid är tveksam till om en kvinna skulle få göra abort efter en våldtäkt – eftersom han antar att en abort innebär ett större psykiskt lidande än att föda ett barn som blivit till under våldtäkten. Jag vet inte ens om jag behöver kommentera hur otroligt korkat han uttalat sig. Är han medlem av en sekt? Är han hjärntvättad till att säga så? 

Varför ska man värna cellklumpars rätt att utvecklas till människor, när de utvecklas i en kropp som inte vill ha ett barn?

Värna de barn som redan fötts. Lägg energi på att göra det lättare för barnfamiljer – både barn till sammanboende och ensamstående föräldrar.

Samhället har blivit ganska barnovänligt. Man fortsätter med nedskärningarna i barnomsorg och skola. När jag var barn fanns både kurator, psykolog, tandläkare och skolsköterska i skolan. Nu står de flesta skolor utan något av detta. Skolsköterskan kanske finns i skolan någon eller några dagar i veckan. I min skola fanns det en skolsköterska där varje dag – hela dagarna. Där fick man plåster och en liten pratstund om man kände sig lite ledsen. Var man mycket ledsen fanns kuratorn och psykologen.

Snälla abortmotståndare – SE de barn som redan är födda!

SE de barn som lever i misär!

SE de som bor under en presenning!

SE de som lever med psykiskt sjuka föräldrar, de som lever med missbrukare.

Se till att både barn och föräldrar får den hjälp de ber om, den hjälp de behöver – innan ni hävdar cellklumparnas rätt att utvecklas till människor. 

 Se till att de barn som finns har det bra! 

Värna de födda barnens rätt till ett värdigt liv!

DN om det nya partiet.

SvD om det nya partiet.

Pernilla Gunther om fundamentalisterna – brännpunkt SvD

Fri abort till sista levnadsåret!

4 kommentarer

  1. Hm.
    Vill minnas att jag hävdat något liknande när jag hade en fullkomligt befängd diskussion med min skolkompis, som bestämt sig för att bli med barn med sin dåvarande affär. Han var sjutton år… och ville inte ha barn, eftersom han just slutat gymnasiet, och, som sagt…var: sjutton.
    ”Mitt liv har ju knappt börjat ens” sade han.
    Men hon hade helt enkelt låtit bli att ta P-pillret, utan att säga det till honom, och ansåg det fel och ack så oetiskt att ”döda ett oskyldigt liv”. Vad hon gjorde med hans redan pågående liv, var uppenbarligen egalt (krampartat försöka binda en alldeles för ung kille -hon var ett par år äldre och borde vetat bättre- till sig -mot hans vilja- för livet).
    Behöver jag påpeka att jag blev bättre vän med honom än med henne?
    Självklart älskar han sitt barn, till dag dato, och bryr sig kärleksfullt, men inte blev det ett långt förhållande av det där, inte.
    Barnet hade, när jag sist kände henne, fått flytta mer än tjugo gånger (fem år gammalt), eftersom hon aldrig visste vad hon ville, eller var hon skulle bo.
    Kanske fel historia, i fel sammanhang, men det där med att ”varför inte bry sig om de redan födda barnen istället?”, var exakt det jag sade, vid en etisk diskussion vi hade i skolan när hon var gravid.
    Hon avskydde mig för det, förstås.
    En förräderska, som jag ju var…
    I själva verket tycker jag till dags dato, att hon förrådde både honom och det då ännu ofödda barnet.
    Nu när barnet, som döptes efter hennes favoritpapegoja, ändå finns, ska det leva så bra som möjligt, vilket jag tror att fadern är bättre på än hon, att se till.

  2. Ja, den banderollen ställer jag mig gärna under.

  3. Liten Karin:
    Jag förstår inte hur man medvetet kan lura någon att göra barn. Lika lite som jag förstår varför inte män använder kondom när de har en tillfällig sexuell förbindelse.
    Fast dina vänner levde ju i ett förhållande – så han måste ju kunna lita på att hon tar de p-piller hon påstår att hon tar.
    Och han var ju definitivt för ung för att få barn – och för ung för att sterilisera sig – vilket skulle kunna vara ett alternativ för de män som kommit upp i ålder och bestämt sig för att inte skaffa fler barn, alternativt aldrig bli fäder.

  4. meta:
    Ja, jag hoppas vi kan bli några stycken…


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Kommentera

