A till Armati

Jag googlade på Armati – fick veta att det betyder beväpnad och att de italienska fascisterna på 1980-talet kallade sig Nuclei Armati Rlvoluzionari, ungefär ”Beväpnade Revolutionära Cellerna”. De var de som låg bakom bomdramat i Bologna.

De var inspirerade av en fascistisk idéströmning – Third Position/Tredje positionen –  som kämpar både mot kommunism och kapitalism.

Man använder ett keltiskt kors som sin symbol.

I England är det National Front som står för denna ideologi. En av ledarna för NF – Derek Holland skrev boken The Political Soldier – som i Sverige lanserades av Sverigedemokraterna.

Men detta kan inte ha varit vad min gamla Nordiska familjebok menat.

Slog upp Armati.

”Armati, S a l v i n o, en florentinare, som i slutet af 13:e årh. skall hafva uppfunnit glasögonen. Uppfinningen tillskifves äfven en italiensk munk, Alessandro di Spina, samt Roger Bacon.”

Och som alltid när jag läser min mordiska bastiljesnok så måste jag gå vidare – vem var Alessandro di Spina och vem var Roger Bacon?

Roger Bacon c 1214-1294

Roger Bacon var en intressant person. Kritisk till vidskepelser, och mot auktoritetstro, övertygad om att jorden är sfärisk och möjlig att segla runt. Han studerade optik, utvecklade krutet, kritiserade korstågen och kastades i fängelse för sin kritik mot kristendomen.

Roger Bacon var fransiscanermunk.

 Wikipedia om Roger Bacon.

I mitt letande efter glasögonens uppfinnare hittade jag denna sida om myter kring uppfinnandet av glasögonen.

Detta lärde jag mig av min mordiska bastiljesnoks baksida… A till Armati

2 kommentarer

  1. Mordiska bastiljesnok! Var har du hört det? Det är tydligen ett spex, vet du möjligen vilket?

  2. Lars:
    Min morfar och mormor sa alltid den mordiska bastiljesnoken – om den Nordiska familjeboken – och förstås min mamma.
    Tror att det kom från ett av deras grötrim.
    Tyvärr lever ingen av dem längre – men jag kan fråga min moster idag.

    Min morfar läste hela den nordiska familjeboken – från pärm till pärm.
    Min mamma och moster nöjde sig med att lära sig alla uppslagsorden – jag kunde dem hyfsat när jag var liten – skulle kunna plugga dem nu – eftersom jag är den lycklige ägaren till den gamla ugglan.


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Kommentera

