Aung San Suu Kyi & Benazir Bhutto

Jag ville så gärna skriva något bra om dem och om andra människor som slåss för demokrati och frihet.

Jag ville skriva om alla som arresterats för sina åsikters skull.

Jag ville skriva om de som redan dött.

Jag ville inte att de skulle fängslas eller dö förgäves – bortglömda av oss som njuter av frihetens lyx. Bortglömda av oss som kan uttrycka vårt missnöje utan att fänglas, torteras eller avrättas.

Varför skriver jag inte då?

Jag ville att det skulle bli så bra – men det tar tid – och under tiden sitter de där. Inte vet jag om det hjälper – men nu skriver jag: Glöm inte bort dem!

Att gå i en röd tröja i en dag för de burmesiska munkarnas skull är bra – men det hjälper inte. Vi måste göra mer.

Gå med i Amnesty, engagera dig i Human Rights Watch, skriv ett brev, skriv två! Skriv en blogg eller en insändare. Låt dem veta att vi inte har glömt dem.

Aung San Suu Kyi

Världen behöver sina hjältar – SvD

”Situationen i Burma är en intern angelägenhet” – SvD 

Lång kö till Burmas ädelstenar – DN

Benazir Bhutto

Polisen i Karachi grep mer än hundra journalister – DN

Pervez Musharraf undrar om han blivit Dr Jekyll och Mr Hyde – DN

Musharraf godkänd för omval – SvD

Tack Annika för videotipset.

Lämna en kommentar

Inga kommentarer ännu.

Comments RSS TrackBack Identifier URI

Kommentera

