Skitsnacksbingo!

 

Hörde på P1:s Vetandets värld – Språket – med Anna Lena Ringarp och Lars-Gunnar Andersson.

De pratade bland annat om s.k. modeord. Lyssnare har fått skicka in förslag på ord som de ansåg vara modeord.

Det verkade som om de flesta lyssnare retade sig på modeorden. Och en lyssnare hade tips på skitsnacksbingo som man kan hitta på nätet och ladda ner.

Meningen är att när man går på möten ska man lyssna efter de i förväg nedskrivna orden – och när man fått fem i rad ska man resa sig upp och för full hals ropa: SKITSNACK!

Skitsnacksbingo går att skriva ut från Yttermeras sida, och Floskelbingo – flera varianter går att få när man uppdaterar.

En användare påstod att föredragshållaren blivit mycket förvånad när åtta personer skrek skitsnack för tredje gången på två timmar. För min del hade det räckt om en person rest sig upp en gång under något av mina föredrag och ropat skitsnack. Nu är jag inte en direkt missbrukare av modeord – och när de dyker upp i min mun vill jag oftast svälja tungan. Jag är lite allergisk mot modeord.

Men visst, om man kokar ner det det så känner jag nånstans att det finns där, på en skala, typ och de tenderar att öka i frekvens – beroende på i vilken kontext jag befinner mig…

Den som har ett överskott av modeord i sin ryggsäck kan knyta ihop den och skicka till Språkpolisen. Vet inte om man även kan anmäla språkmissbrukare där. Lotten – har dessutom skapat Språktidningen.

Jag kan rekommendera en SvD-artikel i ämnet – och – Susen Schultz tar orden från min mun…

”Man borde se över sina rutiner (men eller hur?!) och kommunicera ut behovet av att skapa en dialog för att lyfta frågan. Det blir en utmaning men man får ta tillvara de resurser som finns för en hållbar utveckling. Varför då? Därför att det ligger i pipelinen och agerar vi inte på det så sänder det ut fel signaler. Det vi därför måste göra är att hacka i oss att inget är ristat i sten och greppa att vi snackar skarpt läge i nuläget: det är dags att äga frågan, komma in i matchen, ta på sig sparkbyxan, vända jumbon och sätta den på kartan. Bara på det sättet kan vi hämta hem och kvalitetssäkra ett mångfaldsgenererat koncepttänk som bottnar i behovet av att skapa ett integrerat mervärde – face to face.”

Peter Eriksson – krönikör på tidningen Hennes – tycker att kvinnor ska aktivera männen-soffpotatisarna – med bland annat floskelbingo. Vilket får Fröken Look att önska död åt trögstartade killar. Och jag kan bara hålla med. Varför ska ansvaret för ett förhållande bara ligga hos den ena parten?

Kanske skulle Peter Eriksson gå på konferens om jämställdhetens floskelbingo.

För den som är intresserad av språk kan kanske Ulf Karl Olov Nilsson: ”Synopsis” vara en behållning.

ICA-Kuriren: Modeord – statusmarkör och finslang

Floskeltoppen

PS: Polisen spelar också floskelbingo…

Tack Martin för tipset om Inkscape…

Och för detta och för detta. Varför ska narkomaner få sjuk vård – kan de inte få vanlig sjukvård istället?

9 kommentarer

  1. Nejnej, jag har inte (men hade gärna gjort det!) skapat Språktidningen. Visserligen skriver jag i den, men skapar gör jag mycket mer triviala ting. Och barn.

    (Men tänk om denna din mening står kvar i sajberns eldskrift så att man om 100 år tror att jag var den som skapade Språktidningen. Jahoo!)

  2. Lotten:
    Ha, ha – då låter jag det stå kvar – och sätter myror i huvudet på litteraturforskarna – fast egentligen skulle inte dessa våra ord få avslöja bluffen…

  3. Synergieffekterna av att på förhand hitta en bra feed till kunden eller publiken är vad som känneteckar en driftig och framåt, och hungrig föredragshållare. Det är små fönser i föredragsbranschen, men en optimering av communicational skills optimerar optimerandet i deflektionen av ens budskap. Det är viktigt att ligga på topp i en sån här bransch, och precis som IT-branschen krävs det spetskompetens, spjutkunnade och verbala komuniaktionskanaler bortom en i vanliga fall laggande churn-publik.

    Backoffice-funktionen är svår att implementera, men en godkänd feedback i eftersnacket kan optimera vidimeringstekniken kring ens föredrag. Som du kan se i den powerpoint- och flash-presentation jag snart ska visa, så …

  4. … vidare är det av väldig importance att hitta en bra återkoppling och inte glömma bort att fokusera på fokus för föredraget, eftersom publiken är ens viktigaste aktör. Om en presentation misslyckas med att nå sina i förvåg uppsatta mål genererar det en känsla av utanförskap i publiken, som i värsta fall somnar. Det hände en kollega till mig, som hade förberett en transparent och genomskinlig PP-presentation som, faktiskt, låg i teknikens framkant. Men han glömde just publiken, och trots att han låg i framkant och rentav hade en pole position i presentationsteknik, föll hans information utanför den paradigm, som på en skala av ett till tio faktiskt var en våt dröm för vem som helst som står på en scen och kan jiddra á la han Bentnér. Min kollega nådde aldrig tifo – och vet ni vad han gör numer?

    Han jobbar som lärare vid en skola i Rosengård.

  5. […] tack till Kronbergskrattarochler för detta eminenta […]

  6. […] 28, 2007 · No Comments Via Kronberg SkrattaroOch Ler (eller som hennes blogg heter på lunariska – azZÅ kjoNBerg zkrattaRoCh *ler*) hittade jag fram […]

  7. Herr Klokbok:
    Jag ser alla problem som utmaningar och har kvalitet, strukturerad utveckling samt kompetens som bas för att skapa långsiktiga affärsrelationer som bygger på förtroende och tillit.
    Dessutom har jag har kvalitet som en ledstjärna och strävar efter proaktiva och kreativa affärsrelationer för att bygga djup och offensiv kunskap om marknad och möjligheter.
    Jag satsar på kunskap och professionalism och på kvalitativ strategiformulering för att alltid kunna ligga i frontlinjen.
    Mitt flexibla och kundfokuserade synsätt och erbjuder högkvalitativa lösningar för att stärka lönsamheten när jag leder och driver utvecklingen inom flera specifika områden samt hjälper mina uppdragsgivare att satsa på sin kärnverksamhet för att alltid kunna erbjuda optimala lösningar.

  8. Asså, grejen är ju att den som inte har något att säga kan låta som den har något att säga med floskler.

    Oneliners är en skön konst som få behärskar. Jag gör det inte.

  9. Meta:
    Problemet med floskler är att så många går på dem.
    Man måste använda dem för att låta som om man verklgien har något att säga. Vissa tro verkigen att de är de betydelsefulla som säger att vi ligger i pipelinen och sånt.
    Men floskler är de medelålders människornas slang – skulle man kunna säga.
    Fast om en människa sa: ”Våra prylar äger” – så tror jag inte att det fallligt i så god jord hos aktieägarna.
    Medan däremot: Vårt företag ligger i frontlinjen – så låter det bra. Fast det egentligen är en lika tom fras.


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Kommentera

