Ingen ICA i rutan

Men Ika i rutan hoppas jag att jag snart får se igen – här är hon stygg.

Med anledning av köttskandalen stoppar ICA sina reklamfilmer.

Det kan man antagligen läsa i DN – jag kommer inte in på DN.se – och har inte gjort på länge. Kanske beror på att jag inte laddat ner servicepak 2. Jag har problem med Skype också.

Aftonbladet skriver också om Stig i rutan. Men det är ju inte första gången han stoppas i TV. Han skulle ha stannat kvar på Nationalteatern – och sjunga om att livet är en fest istället för att göra en omoralisk schlagerfestival med Hanna från Arlöv.

SvD har jag inget problem med. De skriver bland annat att köttfusket varit känt i flera år.

SvD: Åklagare inleder förundersökning av köttfärsfusket.

Det märkliga är att i måndags stod min son och skulle steka köttfärs och vi pratade om råbiff – som jag tycker om. Jag sa att man inte ska äta det – det har kommit så många rapporter om bakterier och annat i köttet. Han berättade att han ätit det tillsammans med sin far på Operakällarens bakficka, men där är de väl noga med hygienen? frågade min son – och öppnade paketet med köttfärs från ICA.

I dagarna pratas det mycket om att slopa apoteksmonopolet. Ska ICA ta över mediciner och recept också? De som inte ens kan ta hand om sina egna varor.

SvD:s bloggare Henrik Ennart skriver: Kräv utbildad slaktare – som hanterar köttet i butiken. Detsamma har flera matskribenter och kockar sagt i dagarna. Och detsamma säger jag angående apoteken. Jag skulle aldrig köpa medicin hos min ICA-handlare. De kan inte ens hantera posten. Dessutom verkar det som om posthanteringen utgör en hygienrisk i livsmedelsbutikerna.

Fredrik Mellgren skriver i SvD att: Det värsta scenariot vore att släppa marknaden helt fri som man gjorde i Norge. Det fick till följd att tre stora läkemedelsgrossister köpte upp i stort sett alla apotek och alla rabatter från läkemedelsbolagen lägger de beslag på. Inte konsumenterna, säger Donald Macarthur. Donald Macarthur är Läkemedelshandlarnas egen expert. Priserna gick inte ner på grund av att monopolet försvunnit i Norge.

Skansens apotek Kronan – fotograf är troligen Marie Andersson

För mig är det i första hand en trygghet att veta att personalen på apoteket är kunnig i medicinfrågor, känner till biverkningar och kan agera kloka gummor. Något som i varje fall personalen på min ICA-butik inte kan.

Ska man slå ihop apoteket med något så vore det vårdcentralerna. Tycker det är krångligt att först köa där med ett sjukt och febrigt barn. Få ett recept av en läkare, släpa den lille stackaren genom stan – och sitta i kö igen på ett apoket – för att sedan gå hem. Vi hade kunnat köa en gång – på vårdcentralen och få receptet utskrivet och hämtat genast – utan att byta väntrum. För ”friska” kunder lär det inte innebära någon förändring; avdelningarna för receptbelagt och receptfritt är redan nu avskilda. Receptfritt skulle på ”mitt” apotek också ha en särskild avdelning. Men apoteket skulle inte vara privat.

I USA – privatiseringens förlovade land – har Michael Moore nyligen gjort en film om sjukvården. På privata sjukhus vill man gärna att patienterna stannar så länge som möjligt – de tjänar pengar på det. Och så måste man förstås ha en dyr sjukförsäkring – om man ska få en god vård. Så vill jag inte ha det i Sverige. Och jag skulle önska att de slapp det i USA också.

DN om Sicko

Här skriver DN något om apoteksmonopolet – jag får gå in på en annan dator och se vad jag länkat till. Lite mera DN.

Sveriges farmacevtförbund är positiva till ett avvecklat monopol – om försäljningen sker under säkra former.

Jag vet att flera läkare uttalat sig positivt. De vill gärna äga ett apotek. Men jag vet också att flera läkare är ”uppköpta” av läkemedelsbolag. Jag har ibland frågat om inte det billigare alternativet varit bättre när de skrivit ut recept – men läkaren har propsat på det dyrare. När jag sedan kommit till apoteket har de föreslagit det billigare alternativet. Det har enligt dem exakt samma aktiva beståndsdel. Och om jag ska kunna använda mig av högkostnadsskyddet så måste jag ändå ta det billigaste alternativet.

Där kan jag ju välja – jag vet att de är lika bra – men det ena är dyrare. Varför betala mer för samma vara? Hade läkaren varit ägare till apoteket så hade jag köpt det som jag blivit rekommenderad. Ingen hade avrått mig.

När min dotter blev sjuk på Mallorca rekommenderade vår resebyrå en läkare som ansågs seriös. Han skrev ut ett recept på ett penicillin som var så starkt att det sällan skrivs ut i Sverige. Och han sa åt oss vilket apotek vi skulle handla det på. Det var hans svägerskas apotek. Medicinen var ett koncentrat. Man skulle blanda det med vatten. Men vattnet i våra kranar ansågs som otjänligt. Så vi fick köpa renat vatten av svägerskan också. Ville vi ha lite skönhetsprodukter också? Hon drev dessutom en skönhetssalong i butiken.

Jag har aldrig känt mig bekväm på apotek i andra länder. De känns så kommersiella.

Mats Reimbertsson bloggar initierat om apoteksmonopolet. Skriver bland annat om att apotek i glesbygden kan ha svårt att gå med vinst – vilket apotek i storstäderna kan hjälpa upp. Men om de blir privata – får man stöda de små apoteken på landsbygden via skattemedel.

Så här skriver Konkurrensverket: Det blir lättare för konsumenterna att få tillgång till ett apotek om fler aktörer är verksamma på marknaden. Även servicen skulle kunna förbättras, till exempel med mer flexibla öppettider. Kan man inte ha flexiblare öppettider utan att avskaffa monpolet? Flera städer har ju jourapotek. Ofta stänger man en del av butiken – och har endast försäljning över disk. Detta dels för att kunna dra ner på personalen – som då inte behöver vara på flera ställen – dels för att minska svinnet. Jag funderar på hur min ICA-handlare skulle ställa sig inför rånrisken. Med narkotikaklassade läkemedel i butiken så bör den risken öka.

Thomas Nihlén skriver i Aftonbladet: Utred läkemedelssäkerheten – innan Apoteket avregleras!

Jag vill hänga kvar ett tag vid livsmedelsbutikerna. Har de inte tillräckligt många uppgifter som det är idag? Flera anställda vet inte vad skillnaden mellan Åsens lantmjölk och KRAV-märkt mjölk är. Att gömma kilo/literpriset är mer regel än undantag. På apoteket kan man faktiskt jämföra priset på olika huvudvärkstabletter.

De känner ofta inte till hur man ska skicka ett paket med värdefullt innehåll. Lyssnade på ett program på radion om detta. Och har egen erfarenhet av min egen ICA-handlare. De ska rusa ut och ta hand om snusket vid pantautomaten – med jämna mellanrum. De ska kolla leg. på ungdomar som köper alkhol och nikotinprodukter – vilket de ofta inte gör. Min son och hans vänner får oftast handla utan att visa leg. Min son är 19 – så han får köpa öl – men de ska fråga alla under 30. Han ser inte ut att vara över 30.

Jag förstår om min ICA-handlare inte vill missa ett gyllene tillfälle att tjäna ännu mer pengar. Men kära ICAnder – jag litar inte på dig och din personal.

För övrig fyller ICA 90 år i år.

ICA:s historia.

På bilden visar fröken Monica Ottosson och hr Nils-Olof Alexandersson upp de klädsamma butiksdräkterna.

Från blodiga förkläden till uppsluppna flugor – Mats Gellerfelt berättar om ICAs butiksklädsel

1 kommentar

  1. […] (hittade en bloggare som verkar ha koll! ) […]


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Kommentera

