Stöd kriget – skicka dina barn!

Foto: Lena Kronberg 1986

Ordlös onsdag

15 kommentarer

  1. Det var en mycket effektful bild! Inte helt nytagen men fortfarande väldigt aktuell. Läste häromdagen om hur mexikaner rekryteras till andra sidan gränsen för att skickas iväg nu när de egna pojkarna inte vill längre. Jag blir så förbannad så det blixtrar i ögonen.

  2. Effektfull heter det förstås. Väcker många fula tankar.

  3. Pumans dotter:
    Effektful var bra – det ska jag lägga på minnet och plocka fram.
    Att rekrytera fattiga barn från Mexico är kanske effektfult?
    Nej det är värre än så…
    Jag blir kall och förlamad.
    Kriget är ett helvete på jorden – och har inga vinnare – bara förlorare.

    För några år sedan pratade jag med några amerikaner som skämdes över sitt land – så de hade t-shirtar på där det stod: ”We are Canadians”.
    De föreslog att man bara skulle skicka landets äldsta till fronten (på bägge sidor), för varför skulle de unga – som har livet framför sig offras – dessutom skulle det aldrig bli något krig – för gamlingarna vill inte slåss, och framryckning med rullstol och rullator skulle ta sån tid att makthavarna får tid att fundera på sin konflikt och möjlighet att ta sitt förnuft till fånga.

    Man kanske skulle lägga till att landets rikaste gamlingar skulle skickas – för då skulle det definitivt inte bli krig.

    Fattiga och unga anses som god kanonmat – så varför inte rika och gamla..?

  4. Stark bild.
    otäck.
    tankeväckande
    EffektFUL ~ absolut ;-)

  5. Usch, det var en otäck bild.

  6. Läskig bild. Tycker fåglar är läskiga – särskilt döda. Det ser dock ut som en mamma eller pappafågel och ingen liten fågelunge direkt…

  7. p.s. ja, visst har krig bara förlorare!

  8. Verkligen en passande bild till din text!

  9. Ryser när jag tänker på det!
    (Vilken grym värld vi lever i)

  10. Jag har också stött på amerikaner med kanadensisk flagga sydd på väskan..
    Verkligen effektfull bild!

  11. När jag tog bilden hade jag just förlorat mitt andra barn – ett sent missfall.
    Fågeln låg på gatan – och jag märkte inte bussen som höll på att köra över mig – jag var så inne i fotandet.
    Tänkte inte just då på den titel som bilden till slut fick.
    Fotograferade döda djur och gravstenar – förstår i efterhand att det var ett sätt att bearbeta sorgen.
    2001 dog min mamma – samma år hade jag en stor fotoutställning i Stockholm – och jag grubblade åter över döden – och krigen – och hatet – och varför man offrar sina barn i krig – och fotot fick sin titel.

  12. Stark, läskig och lite fängslande bild.

  13. Har också en bild på en död fågel… maken funderade VARFÖR skulle jag fota den??
    Ja, varför kan även jag fråga mig…
    Men det var kvar lite mer av den än på din fågel….

    Din ser läskig ut…som en spökfågel…

  14. Får mig att tänka på Wiehes ”Flickan och kråkan”. Gillar gröntonen på bakgrunden! Fint.

  15. ”Fattiga och unga anses som god kanonmat – så varför inte rika och gamla..?”
    Det var en intressant tanke. Den behöver utvecklas, helt klart! Jag har träffat kanadensare som är mycket noga med att poängtera att de INTE är från USA.

    Vad ledsen jag blir när jag läser om dina förluster! Du måste ha haft det tufft. Jag tror att alla former av konst är ett bra sätt att bearbeta sånt som är svårt.


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Kommentera

