En garde…

…får jag aldrig säga när jag fäktar.

Tror att Leni Riefenstahl lät aktörerna hålla på längre för att kunna få fina vinklar – för det går betydligt snabbare att få in en träff. 

Hon var verkligen en fantastisk filmare. Och en makaber kvinna. Tog dykarcertifikat när hon var över 70 (hon ljög och sa att hon bara var 52 – för att få det). När hon var 100 släpptes hennes undervattensfilm.

Och hon hade en ung älskare som hon gifte sig med när hon var över 100.

Noterade att den ene fäktaren i filmen är vänsterhänt. Trodde att vänsterhanden var tabu förr. Min mamma sa åt fröken i ettan att låta mig använda vänster. Men min kompis Jonas fick börja skriva med höger. Det blev inte snyggt. 

~

12 kommentarer

  1. Det var kul att prova på med fäktning tyckte jag!
    ( : ( : ( : ( : ( : ( : ( :

  2. Förresten de här är bättre:
    XD och :P

  3. syskon:
    Synd att veckan bara har 7 dagar och dygnet bara 24 timmar – allt är så kul – men man hinner inte allt…

  4. Jag tippar att hon valde att filma en match mellan en höger- och en vänsterfäktare för att det såg mer symmetriskt och snyggt ut.

  5. kontaktsporter:
    Ja – jag antar det också. Hon var en makalös estet.

    Lustigt förresten att du har fått en avatar på din kommentar – trots att du inte skrivit länk till någon blogg. Vill du att jag ska länka? Jag hittade den genom att googla. Gillar den.

  6. Det var en ren miss från min sida. Jag missade att fylla i ”webplats”, då bidde det ingen länk… men jag är inloggad på wordpress, därav avataren.

    Var någonstans fäktas du, där du inte får säga ”en garde”?

  7. kontakt:
    Vi får inte säga en garde – eftersom det är domaren som ska säga det.
    Så när vi är redo slår vi oss på låret – som tecken.
    Lite besviken är jag – för jag tjusades så när jag var liten och såg de tre musketörerna – och de ropar en garde och rusar på de onda motståndarna.
    Jag fäktas i Lund. Är nybörjare – tycker det är otroligt kul – och ångrar att jag inte började för många år sen.
    Såg att du dansade tango – det har jag också gjort – men slutade eftersom det var ett överskott av kvinnor på kursen – och dansa kille var inte helt okej för en tjej.
    Är sugen på det igen. Får väl framhärda i att kvinnorna kan vara män…

  8. Aaaah jag förstår. När vi fäktas så hälsar vi på valfritt sätt, oftast genom en gest med vapnet. När vi kör gruppfäktning, melee, så finns någon som litegrann håller i övningen och då säger ”Är fäktarna redo?” varvid folk förväntas dra på sig masken. ”Hälsa på era motståndare”, varvid folk hälasr. ”Lägg an!” och så är det igång. Jag har alltid tyckt att ”lägg an” låter jättekonstigt, som om vi sysslade med skjutvapen.

    Jag tänkte mig faktiskt in på en sportfäktningsklubb framöver. Vill fäktas sabel.

    I Malmö finns numera ”queertango”, alltså där man kastat ut alla föreställningar om vilket kön som ska vara vad. Om det är intressant kan jag nog leta rätt på vem som håller i det. Jag vet inte mycket om tangoscenen i Lund men Per Berseus http://www.berseus.se/tango/tangokurs.html har i alla fall nosat på queertangotanken.

  9. kontakt:
    Ja, lägg an låter märkligt.
    Då låter ”En garde” bättre. Franska är väl det officiella fäktningsspråket?
    Man kan lika gärna använda det i Sverige också – så att man är van om man ska fäktas i internationella tävlingar.

    Tack för tangolänken. Ska titta närmare på den.
    Malmö ligger bara 15 minuters lokaltågsresa från Lund (fast resan är rätt dyr) – så det ska väl inte avskräcka.

    PS: Tittade på länken – aha det står att de har kurser i Lund. Det står max 14 par. Undrar om man måste anmäla sig två och två? Och att queertango var en speciell kurs som gick förra året.
    Nå det kostar väl inte mer än lite tid och energi att fråga.

  10. Vi använder en hel del ursprungligen franska fäktningstermer. Parad, ripost, ord för att gå framåt och bakåt (som jag just nu glömt) och så vidare. Vi har dock starka bend till en amerikansk organisation för folk som gillar ett leka medeltid, Society for Creative Anachronism (SCA), och fäktas mestadels efter SCA:s regler. Därför är den här typen av uttryck imorterade från engelskan, med mer eller mindre lyckat resultat. Vissa uttryck översätts inte alls. ”Hold” är vad man skriker om något farligt hänt så att folk ska sluta fäktas. Man kan inte ha sådana kommandon på olika språk, det skulle bli kaos på internationella event då.

    En del tangokurser kräver paranmälan, andra inte. Enda sättet att få veta är att fråga.

  11. Charlotte Rivero höll en kurs i queertango i Malmö någon gång i höstas, tror jag.
    http://www.abf.se/skane/malmo/?NewsId=4440
    Förmodligen finns spår av den i något hörn av Malmös tangokretsar, var vet jag inte. Lotte kanske vet http://tangoportalen.com/tangoverkstan Annars har Maya Wiehe haft kurser i att föra tango för tjejer http://tangoportalen.com/mayawiehetematango

    Över huvud taget är det på Tangoportalen man hittar alla lärare, kurser och danstillfällen. Som synes finns en hel del att välja på.

  12. Hehe! Fäktning!
    Jo, franska är språket. Utan domare så ”ska”/kan man som fäktare till sin motståndare säga ”prés”, varpå den andre svarar ”oui”, och den förste därmed säger ”allez”. Så är det igång. Motsvarande på svenska är ungefär ”redo-ja-sätt igång”. Eller som vi gör: lätt beröring med klingorna bara. Här är det värja som gäller. Brukar åka till gbg och Coupe Nouvelle. Nån från Lund har varit med där också nån gång…


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Kommentera

