Amosos rövlappar bland barnens leksaker

 

Den 26 februari kunde man läsa i tidningen GT om en 6-årig pojke som hittade antibögpropaganda i paketet där hans leksak låg.

På lappen stod:  

Homosexuella för AIDS vidare då slickar varandra i röv-hålet.

Vad sysslar de mera med? Kolla på:

WWW.AMOSO.SE

Tyck illa om homosexualitet. Inte den homosexuelle själv.

Den sista meningen har troligen kommit dit för att upphovsmannen ska komma undan från att anklagelser om hets mot homosexuella. Han hetsar ju inte mot de homosexuella – han hetsar mot homosexualitet.

Som om jag skulle kunnat skriva ”Tyck illa om judendom. Inte om judarna själva” – och komma undan med att jag välkomnar dem när de tagit avstånd från judendomen…

Orden kan bytas hur som helst – men innebörden blir ungefär densamma – ett sätt att smygande fördöma en grupp människor – och kräva att de gör avbön för att jag bestämt att de gör fel.

Sen att upplysningen att man får AIDS av att slicka rövhål är fel – helt fel – det är en annan sak. Man kan ägna sig åt ganska många fysiska aktiviteter utan att föra smittan vidare. Rövhålsslickande är väl dessutom lika populärt bland homosexuella som bland heterosexuella. Det vill säga – intresset är marginellt.

Vem ligger bakom denna sjuka idé om att lägga smaklösa lappar i paketen på leksaksaffärerna?

Ronny Lindén – mannen bakom AMOSO och hans hustru Margareta Lindén – från Malmö – bosatta ett tag i Kalifornien har skapat sidan.

Kanon.se skriver så här om paret Ronny och Margareta Lindén:

NEKAD EXAMEN
Ronnie Lindén är från Malmö men har bott i Sacramento i Kalifornien sedan tidigt 70-tal tillsammans med hustrun Margareta.
I Kalifornien – där han tillskriver sig en doktorsgrad – har han nekats en examen som ”wastewater treatment plant operator” efter att ha ansetts överdrivit sina meriter.

Lindén är en mycket övertygad pingstvän och blev under mitten av 70-talet vän med John S Torell, en av hökarna inom pingströrelsen och en av dem som hårdast kritiserat de som visat någon typ av fördragsamhet med homosexuella.

ÅKTE TILL GREEN
När processen mot Åke Green inleddes lämnade Lindén USA och åkte till Sverige och Öland för att träffa Åke Green och har sedan dess enbart sysslat med att föra ut hatbudskapet om hur homosexuella hotar civlisationen.

I USA har Lindén skrivit artiklar om hur illa Åke Green behandlats i Sverige och även fått hjälp av pingstvänner där att starta den hemsida där han nu driver kampen – amoso.se eller amoso.org.

Pingströrelsen – är liksom många andra religiösa rörelser splittrad. John S. Torell – som Kanon.se nämner har på en av pingströrelsernas sidor skrivit om sin inställning till katolska kyrkan, judar och homosexuella. Han har tagit avstånd från pingstvännen Stanley Sjöberg som gärna vill samarbeta med dessa grupper och som inte anser att homosexualitet är något abnormt.

John S. Torell är alltså god vän med mannen som sprider homfobpropaganda bland leksaker. Dessutom är de båda goda vänner till pingstpastor Åke Green – som för några år sedan höll en homofobisk predikan på Öland.

Åke Green anmäldes – men fälldes inte för hets mot folkgrupp. Green har fått många märkliga försvarare. Personer som ser sig som tjugohundratalets svar på Voltaire. Det fria ordet är viktigare än människors väl och ve.

Inga-Lisa Sangregorio försvarade i tidningen Arbetaren Åke Greens rätt att uttrycka vad han ville – med motiveringen att annars kunde det bli de homosexuella som inte skulle få uttrycka sig nästa gång.

Sangregorio fick mothugg av Lina Hjorth i samma tidning. Hjorth skriver bland annat som ett svar på det att:

För det första bör konstateras att lagen om hets mot folkgrupp inte är ett åsiktsförbud, utan ett förbud mot spridning av hot eller missaktning av personer med anspelning på bland annat etniskt ursprung eller sexuell läggning. Yttrandet måste alltså både innebära en missaktning och anses ha spridits till fler än ett fåtal personer. Tolkningen av lagen sker väldigt restriktivt, och den vanliga kritiken från vänster brukar snarare gå ut på att rasistiska personer och grupper åtalas alltför sällan.

Jag kan inte heller låta bli att undra varför denna upprördhet kommer just nu. Lagen om hets mot folkgrupp och liknande lagstiftning har funnits länge i Sverige, men så länge den primärt använts för att komma åt rasistiska grupperingar har få ifrågasatt dess existens. Men nu när även homosexuella inkluderas i lagen och detta prövas blir det plötsligt ett himla liv. Varför?

Här tar Daniel Lundgren över försvaret för Green och ”det fria ordet”. Lundgren anser inte att Greens predikan uppmanar till hets mot folkgrupp – med motiveringen att Green hatar homosexualitet – inte de homosexuella (precis det som Ronny Lindén/AMOSO skrivit på sina visitkort). Samt att Green välkomnar de homosexuella när de slutat med sina homosexuella aktiviteter.

Lundgren får svar av Lina Hjorth.

Pastor Åke Green friades. Skälet var, enligt domstolen, att han framförde sitt homofientliga budskap i en predikosituation.

Intressant är också att jämföra hovrättens dom med tidigare rättsfall. De fall från HD som finns på området visar att betydligt mildare förseelser klassats som hets i andra sammanhang. Den fällande domen angående Ahmed Ramis antisemitiska uttalanden i Radio Islam är också av intresse, även om detta aldrig kom upp i HD. Inte på något sätt kan Ramis uttalanden anses grövre än pastor Greens. En naturlig fråga blir då om Rami hade friats om uttalandena gjorts i en moské. Eller gäller den särställning Green fått endast kristendomen och Bibeln? Och vad gäller egentligen för att det ska bli tal om religionsfrihet överhuvudtaget? Får en nazistisk kyrka sprida antisemitiska budskap med hänvisning till sina ”religiösa” texter?

Jag minns att Ahmed Rami läste texter ur Gamla Testamentet och att någon tecknade en serie vars historier baserats på texter ur dessa böcker. Och om jag inte minns fel – så fälldes de för hets.

Hela Åke Greens homofobiska predikan finns bland annat här. Han plockar väl valda citat ur Bibeln – för att bevisa att Gud anser att homosexualitet är något Gud inte tycker om.

Bland annat berättar Green om Lot:

Om vi går tillbaka i historien till 1Mos. 19:1-5.
v. 4 ”Men innan de hade lagt sig, omringades huset av männen i staden, Sodoms män, både unga och gamla, allt folket så många de var. Dessa kallade på Lot och sade till honom: Var är de män som har kommit till dig i natt? För dem ut till oss så att vi får känna dem. ”
Här läser vi för första gången om homosexuella män. Alla Sodoms män talade öppet och visade öppet sin avvikande sexuella läggning. Både gamla och unga läste vi här. Alla. Och så säger de så här: ”Så att vi får känna dem. ” Och det betyder alltså sexuell förbindelse. Samma uttryck som Bibeln använder då en man går in till en kvinna. Det är precis samma uttryck här som säg om dessa män som hade lust till varandra. Jesaja säger så här: Jes. 3:9 ”Liksom Sodoms folk bedriver de sina synder uppenbart och döljer dem inte. ” Det gjorde man inte i Sodom. Uppenbart visar man sig framför huset och ropar på Lot. Den rättfärdige, man skonar inte honom på något sätt utan säger: ”För ut de här männen så vi får känna dem”. Vi har lust till dem helt enkelt. Mitt på gatan står man där alltså. Man döljer inte sin synd.
Helt öppet och ogenerat talade man om sina sexuella behov och det säger något om tillståndet i Sodom.

Gud säger till Abraham 1Mos. 18:20 ”Ropet från Sodom och Gomorra är stort och deras synd är mycket svår. ” Det säger alltså Herren. Mycket svår! Ropet från Sodom och Gomorra det är stort och synden är svår. Så ser Gud på den avvikande sexuella relation. Det är mycke svårt säger Gud. Det är mycke svårt detta då människor ger sig hän på det sättet.

Vad Åke Green hade ”glömt” eller kanske medvetet utelämnat – var hur historien om Lot och hans besökare fortsatte:

När de gjorde sig färdiga för att gå och lägga sig efter måltiden kom män, både yngre och äldre, från alla håll i staden och omringade huset.
De skrek till Lot: För ut de där männen till oss, så att vi kan våldta dem.
Lot gick då ut för att tala med dem och stängde dörren efter sig.
Han tiggde och bad dem att inte göra något så ont.
Hör här, sa han. Jag har två döttrar, som är oskulder. Ni kan ta dem och göra vad ni vill med dem, men lämna dessa män i fred, för de står under mitt beskydd.

Är det verkligen lämpligt att berätta om Lot – som en förebild? Som en god förkämpe mot homosexualitet? Det är alltså naturligare att offra sina döttrar – än att låta någon ägna sig åt homosexualitet? Lots grannar ville våldta främlingarna – det är vidrigt. Men Lot svarar att de ska få döttrarna – bara de låter främlingarna vara ifred!

~

Green blir friad – eftersom han står i en kyrka och citerar ur Bibeln.

Kan bara säga: Var försiktiga ni döttrar inom Pingströrelsen! En dag kanske ni måste offras för att rädda främlingar från att begå homosexuella handlingar!

Jag ser rubrikerna framför mig: Pingstpastor slängde sina döttrar från balkongen – pastorn: Jag ville rädda två främlingar från homosexualitetens syndiga garn…

~

Ronnie och Margareta Lindén åkte för några år sedan runt i en vinröd skåpbil med dekalen AMOSO på. De skrev om turnén på sin hemsida. Stannade ofta på parkeringarna vid landets McDonaldsrestauranger – vilka inte ville ha dem där. Personalen ringde polisen – som körde bort dem. 

Föreståndaren för Pingst FFS Sten-Gunnar Hedin säger till den kristna tidningen Dagen att ingen pingstförsamling står bakom AMOSOS turné. Tidningen Dagen skriver vidare att:

Ron Linden har ytterligare två hemsidor. Den ena av dem heter prayforsweden.com. Den andra akegreen.com. De beskriver Sverige som anfrätt av ”homolobbyns” propaganda, kallar rättegången mot pastor Åke Green för ett rättsligt övergrepp och hänvisar till Åke Greens tro på Bibeln. Där finns också spekulationer kring att orkanen Katrina för ett år sedan kan vara ett tecken på att ”Guds beskyddande hand inte längre vilar över en nation p.g.a. en allvarlig synd.”

Miljöpartisten Johan Lundqvist anmälde Lindéns hemsida för hets mot folkgrupp – medan RFSL valt att inte anmäla – eftersom hemsidan har en amerikansk server – och svenska lagstiftning inte gäller. Hur det gick med anmälan framgår inte i artikeln på Yelah’s hemsida.

Jag vet som sagt inte hur det har gått för paret Lindén – men den analfixerade hemsidan finns kvar. Inte lämplig för barn – men människor som vill få ett gott skratt kan titta in. Men om man inte är stark nog kanske man ska avstå. Påståendena som framförs är vidriga. Så vidriga att de gränsar till absurditeter…

Ronnie Linden körs bort av polisen i Karlskoga – när han försökt sprida sin homofobiska propaganda på McDonalds parkeringsplats.

Fotot från Kanon.se.

Pingströrelsen har en fundamentalistisk syn på Bibeln och förkastar därmed Darwins utvecklinglära. De tror på kreationismen. Källa Wikipedia.

Församlingen i Knutby – där den fruktansvärda tragedin inträffade för några år sedan var en församling inom pingströrelsen.

Sten-Gunnar Hedin i SvD om Knutby församling.

SvD: Knutbybor ogillar filmplaner.

SvD: Madeleine Lijonhufvud – Etikfrågor viftas bort i jakten på religionen.

SvD: Pingstpastorn Åke Green i Borgholm är utesluten ur nykterhetsrörelsen IOGT-NTO på grund av sina utspel mot homosexuella.

SvD: Nazist frias för hets mot folkgrupp.

JK ville efter den friande domen mot pingstpastorn Åke Green ha ytterligare klargöranden om vilken rättspraxis som ska råda. De uttalanden om minoriteter som gjorts på hemsidan kan inte bedömas på samma sätt som uttalanden gjorda i religiösa sammanhang, ansåg JK.

JK har med andra ord börjat fega. Man kan inte fälla eftersom Åke Green blev friad.

SvD: Ilskan är en sporre – om Elisabeth Ohlson-Wallins fotografier, vilka dokumenterar hatbrott mot homosexuella. Fotoserien startade då Åke Green friades.

Hon visar just nu fotografier på hatbrott mot homo­sexuella på Stockholms läns­museum i Nacka. För närvarande är åtta stora fotografier upphängda på väggarna i den gamla industri­lokalen i Sickla. Den nionde togs i tisdags och står lutad mot den grå betongväggen.

-Jag fick idén till bilden när Högsta domstolen friade en kristen hemsida från hatbrott. Det var efter att de skrivit att homosexuella ska dödas med påle, ­säger Elisabeth Ohlson Wallin och pekar på fotografiet.

Det föreställer sex politiker iklädda vita och blodiga overaller hängandes på pålar utanför Högsta domstolen i Stockholm. För att få till bilden ringde hon Tasso Stafilidis (v) som bland annat kontaktade Fredrick Federley (c).

-Jag vill visa hur våldet mot homosexuella ser ut och har jag gjort bilden precis som hemsidan beskrev det, förklarar Elisabeth Ohlson Wallin.

SvD: Westboro Baptist Church skickat hatbrev till svenska kungahuset. De hatar Sverige, kungahuset och särskilt prinsessan Madelaine – för att hon klär sig ”oanständigt”. Hatet började med åtalet mot Åke Green.

3 kommentarer

  1. Vidrigt!
    Jag avskyr dessa (förment) religiösa som vantolkar och förvränger allt de får händerna på, för att försvara sin egen rädsla för allt de inte förstår sig på.
    Vad tusan har någon annan med att göra hur folk roar sig i sänghalmen?
    Varför är det alltid ”aktivt religiösa” (typ pingströrelsen och dylika sekter) som är så förbannat trångsynta?
    Äsch, skippa den frågan, det är ju trångsynta och fördömmande människor som söker sig till extrema sammanslutningar.
    Återgår till mitt första omdöme ; vidrigt!

    (*Asgarv* åt ”akta er döttrar inom pingstkyrkan en dag…”)

  2. Nina:
    Det blir väl dessutom som en accelererande spiral:
    Trångsynta söker sig till sektliknande sammanslutningar, träffar likasinnade och blir ännu mer övertygade om att trångsyntheten är med sanningen överensstämmande…

  3. Ja, tyvärr är det ju så…tala ohelig allians…
    Ju fler likasinnade, ju hårdare fastnitade sitter skygglapparna…suck!


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Kommentera

Vänligen logga in med någon av dessa metoder för att lägga till din kommentar:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s