Mormonernas bizarra underkläder…

John Safran – utklädd till mormon – köper underkläder…

Att mormonerna bär särskilda underkläder är inte så många som känner till.

Det som utomstående brukar nämna är att det är tillåtet med månggifte.

Mormonkyrkan tillåter inte officiellt månggifte längre – men det finns subkulturer som tillåter det – tex FLDS – Fundamentalist Church of Jesus Christ of Latter Day Saints. Nyligen dömdes sektledaren Warren Jeffs för att ha tvingat en 14-årig flicka att gifta sig med en äldre kusin.

Den före detta medlemmen av FLDS – Carolyn Jessop – har skrivit en bok om sekten och sin flykt från den – Escape. Boken har blivit en försäljningssuccé i USA. Mormonerna är mycket hemlighetesfulla – men här finns en möjlighet att få inblick i verksamheten.

Intervju med Carolyn Jessop i tidningen TIME om sekten, äktenskapet och den nye ledaren Warren Jeffs.

Carolyn Jessop berättar om flykten från sekten.

16 kommentarer

  1. Däremot hade jag förträngt de jäkla underkläderna!
    Fast jag undrar i vilken grad de användes här, på den tiden jag hade med mormonerna att göra.
    Hur det är nu, vet jag såklart inte.

    Angående Carolyn, hjärtskärande, som alla historier om människor som lyckats bryta sig ut ur sekter!
    Tack och lov, att hon fann kraften att slita loss både sig själv och sina barn!

    För att anknyta till klippet nedan.
    Vet bestämt, på grund av sons första dagmamma som var mormon, att man även här rekommenderade sina medlemmar att ”fostra och driva på” sin partner, om denne inte ”var troende nog” eller utvecklades tillräckligt snabbt.
    För att, som ”sista utväg” rekommendera skilsmässa, i syftet att inte riskera sin egen frälsning.

    Hon var inte speciellt ”rättrogen”, bland annat rökte hon och pimplade litervis med kaffe, ändå ansågs hennes man som ett ännu svartare får och hon utsattes för påtryckningar.

    Hur det gick för dem, vet jag tyvärr inte, vi har helt tappat kontakten.

  2. Såg videon du postat med Monica Zetterlund och tänkte bara tipsa om Håkan Hellströms version av den låten. Hare fisk!

  3. Nina:
    Om man verkligen tror att sekten man tillhör har rätt – så måste det vara fruktansvärt att vara gift med en som inte omvänder sig – han/hon kommer ju att hamna i helvetet – och det är ett öde man inte önskar sin familj och sina vänner.

  4. Nej, det är ju så…men att älska den man är gift med och bli utsatt för påtryckningar att skilja sig p.g.a. bristande helighet hos hän…eller att bryta kontakten med sina barn, av samma skäl, måste ju vara minst lika fruktansvärt.

  5. Nina:
    Har haft några sekter på nära håll i familjen…
    Blan en stackars moster som mådde så dåligt av att vi inte förstod att undergången var nära…
    Men hon har tack och lov brutit sig loss – och jag tror inte sektmedlemmarna jagar henne.

  6. Alfons:
    Jag lyssnade på Hellström – men jag gillar Zetterlund bättre – hon är till och med bättre än upphovsmannen – Adolphson.
    Jag ryser när Monica Zetterlund sjunger.

  7. Lena. Tack och lov att hon tog sig loss…och att hon får vara ifred!
    Det är fruktansvärt när någon fastnar i sektgarn, oavsett vems garn vi talar om.
    Man är tvingad att stå bredvid och se på, för inte ett skvatt man säger går in, oavsett hur väl man än argumenterar, det enda man kan hoppas på, är att de tillslut själva får upp ögonen!

    Jag var, till all lycka, inte så gammal när jag blev intrasslad…och inte mycket äldre när jag trasslade mig ur, hjärntvätten hann aldrig rota sig i mig.

  8. Nina:
    Den sekt som moster var med i hette Summit Lighthouse – de har bytt namn nu – men har samma inriktning.
    En undergångssekt med säte i Montana – men med bläckfiskarmar över hela klotet.
    Jag och min mamma var med på ett möte som skulle handla om den fantastiska pedagogen Glenn Doman http://www.annawahlgren.com/index.php/view/svenska/kronika-maj-03-iahp-och-glenn-doman
    Doman är inte medlem av sekten – men vi var nyfikna på deras föredrag – och fick en inblick i den del av mosters liv som vi inte kände så väl till.
    Föredragshållarna pratade bland annat om hur man lär barn läsa – enligt Doman-metoden.
    Glen Doman anser att eftersom barn dras till rött så ska bokstäverna skrivas med rött – och orden ska vara ord som barnen hör ofta – flera gånger varje dag.
    Tex mamma, pappa och barnets namn. Sen kan man utöka med syskonens namn, mormor, morfar – osv – folk och saker som hör till vardagen.

    Föredragshållarna sa att men eftersom vi endast skriver på de tre heliga språken; hebreiska, sanskrit och engelska [!!!]- så är våra texter skrivna på engelska.
    Har du hört talas om det gamla vördnadsvärda språket – ENGELSKA!
    Helt jämbördigt med sanskrit och hebreiska…

    Vidare sa föredragshållarna att de inte kunde skriva med rött [djävulens färg – men de sa de inte då] så skriver vi med denna färg – och så höll de upp plakat som var skrivna med rött.
    Signalrött, klarrött – så rött som det kunde bli – och ingen protesterade.
    Vi – min mamma och jag vågade inte – för vi var rädda för att vi skulle bli lynchade.
    Men vi frågade moster efter föredraget – och hon hävdade med gråten i halsen att plakatet var skrivet med cerise.

    Det var verkligen en obehaglig upplevelse. Hela det besöket.
    Dessutom gick sektmedlemmarna och hade hörlurar på sig där de hörde decree’s.
    Dvs nån slags hjärntvättande meningar om att de var den violetta flamman – och annat mish mash…
    Min moster var verkligen sjuk på den tiden. Vi övervägde allvarligt att kontakta någon som kunde avprogrammera henne.
    Men tack och lov blev hon fri på egen hand.

  9. Naturligtvis är engelskan fullt jämförbar med både sanskrit och hebreiskan, när det gäller vördsamhet.
    ”There´ll always be an England”, det vet du väl?!
    :D
    Över till sekten, det är ju f a s a n s f u l l t!

    Jag läste Wahlgrens krönika, tack för länk, blev inte riktigt klok på det (översvallande känslosamhet, i synnerhet i skrift, gör mig alltid misstänksam) men…om Doman nu uppnår de resultat som Wahlgren skriver om, är det för jäkligt att en sekt använder sig av hans namn och metoder!

    Att de sedan lyckas hjärntvätta sina medlemmar till den grad att de inte ens kan urskilja vilken färg som är vad, är direkt skrämmande och jag förstår hur illa berörda du och din mamma måste ha blivit!

    Tack och lov, igen, att din moster lyckades bryta sig loss!

    Själv var jag en helg och ”hälsade på” min goda vän, där på Narconon, jag åkte dit för att se om jag inte kunde slita henne därifrån, hon trodde att hon skulle få mig att ansluta mig till dem.
    (De behövde alltid främst kontorspersonal som inte hade missbruksproblem, min goda vän var en av dem, jobbade på kontoret för en ”lön” som var skandalöst låg!)

    Så ensam som den helgen, har jag aldrig känt mig!

    Hela personalen försökte bearbeta mig till att börja jobba där, eller ”åtminstone ta den första kursen”…de spelar främst på skuldkänslor och rädslor.

    När de inte kom någonvart, lät de förstå att min utlovade skjuts till tåget troligen inte kunde bli av, när jag kontrade med att jag skulle direkt till jobb (vilket var helt sant) samt att min chef visste var jag var och skulle se till att jag blev letad efter om jag inte dök upp (vilket också var helt sant) gav de-surmulet-upp och skjutsade mig.

    Du kan tänka dig hur populär jag var, även hos min goda vän…det enda jag kunde göra, var att tala om för henne att jag alltid skulle finnas på plats om hon behövde mig.

  10. Nina:
    Ja – jag såg att Wahlgrens krönika va lite väl mycket. Men jag hittade ingen anna länk i hastigheten – leta gärna upp något mer sakligt om du är nyfiken.

    Doman har gjort en hel del för barn som ansetts som ”hopplösa”.

    Därför extra äckligt att sekten kidnappade honom…

  11. Lena.Mycket äckligt ja…det är vidrigt när sådant händer!

  12. Jag blir lite ledsen när jag ser sånt här. Detta är fundamentalistiska mormoner. Jag är själv mormon och har tagit mig in i det alldeles själv. Bara för att man tror nåt, behöver man inte vara jätte rättskaffens. Alla individer har sin egna tolkning av olika religioner och jag tycker inte att man ska säga att det är så mormoner är. Jag känner både över religiösa mormoner och mormoner som röker på. Dem tar de på sitt sätt, precis som alla människor.

  13. Johanna:
    Visst – detta är fundamentalister.
    Men vad bygger mormonerna sin tro på?
    Jag har skrivit om det här på min blogg: https://kronbergskrattarochler.wordpress.com/2008/03/07/mormonisk-historieskrivning-bizarr/
    Att judarna skulle ha utvandrat till Amerika 600 år f Kr. Att de sedan delade upp sig i två fraktioner; nephiter och lamaniter. Lamaniterna förstörde nephiternas civilisation. På grund av deras uppror mot Gud fick de en förbannelse som gav dem mörkare hudfärg.
    Jesus besökte de överlevande nephiterna i Amerika och de fick en 200 år lång period av utopisk frid. men sen började de synda igen – och blandade sig med lamaniterna och är idag indianernas förfäder.
    Guldplåtarna som Mormons bok bygger på har ingen utom Joseph Smith sett.
    ”Den kostbara pärlan” är ett falsarium – dvs Joseph Smith köpte den av en antikhandlare och påstår att det är Abraham som skrivit den – när det i själva verket är en dödsruna för en egyptisk man.

    Alla dessa falsarier och bedrägerier hade varit lustiga om de berättats som en skröna från de värmländska skogarna.
    Men det är så fruktansvärt sorgligt att någon byggt en religion på lögnerna – en religion som tyvärr lurat och skadat så många människor.
    Och även om mormonerna inte tillämpar månggifte idag – så är religionen fortfarande skadlig.
    Att man avskaffat prästerna är bra, men att vem som helst får predika stämmer inte.
    Säg inte att mormonerna värderar sina medlemmar lika högt – för varken kvinnor eller färgade får idag predika i en mormonisk församling.
    Och indianerna bär en evig skuld till ”de ursprungliga judarnas förfall” – precis som att Judas (och judarna) bär en evig skuld i den kristna kyrkan till att Jesus korsfästes.
    (Vilket är absurt – Jesus var ju tvungen att bli korsfäst – det var förutbestämt – och Judas var Guds verktyg – alltså måste Judas stå Gud närmare än de övriga lärjungarna – han litade på att Judas skulle klara av det svåra uppdraget att förråda Jesus).
    Nej – jag är inte religiös – men jag är fascinerad av religioner och andra sagor.
    Älskar både Tusen och en natt lika mycket som Gamla och Nya Testamentet. Tycker att Gilgamesheposet är lika spännande som Eddan och Beowulf.
    Men sagor är det – försök inte att lura i någon något annat. Vackra och onda sagor.

  14. Besök en gudstjänst hos ”mormonerna” så kommer du nog bli förvånad om du tror att varken kvinnor eller svarta skulle få predika – även ”indianer” får predika – de bär heller ingen skuld. Det kan vara bra att veta så det inte uppstår några missförstånd!

  15. Apropå röd och cerise. Faktiskt funkar vi så att om tjugo människor i rummet säger att August är längre än Bertil, så törs ytterst ytterst få vara den förste som säger tvärtom även om det är vad ögonen säger. Det här är ett standardarbete i socialpsykologi, minns tyvärr inte vem som gjorde det… så det är nog inget sektspecifikt, tyvärr. Däremot kan man ju fråga sig varför sekteldarfolket gjorde så här. Det vann de ju inget på. Ville de kolla sitt grepp över gruppen?

  16. Hej ”kontakt” & övriga!
    Intressanta inlägg! Det du skrev om August, som ”var” längre än Bertil, så kom jag att tänka på ”Kejsarens nya kläder”… Ingen vågar vara ”dum” nog att opponera sig om tillräckligt många andra påstår att ”kläderna är vackra” !
    Har pratat med ett antal missionerande mormoner, även läst en del i Mormons bok. Intressant att veta lite & inte enbart riskera att gå på ”fördomar”..
    Det står faktiskt klart & tydligt i Mormons bok, att de svarta är förbannade av Gud.
    När jag frågade en av dessa mormoner blev han lite tveksam… & ändrade sig lite försiktigt med att..” nja, det är väl egentligen inte de svarta, utan indianerna!”
    Jag kunde inte låta bli att fråga, vad som gör indianerna sämre än övriga människor… men det hade han inget svar på.
    Jag frågade även om de missionerade för människor med andra hudfärger, t.ex i Afrika, Vietnam mm. ”Jo, det gjorde de.”
    Eftersom de även talade om fred med alla människor, så frågade jag mer om Vietnam.
    ”Så ni har alltså missionärer i Vietnam?”
    ”Ja, det tror jag.”
    Och under kriget? Var ni då med & stred mot vietnameserna?”
    Ja, det hade de också varit…. så jag frågade:
    ”Så först åker ni dit & gör de till era ”bröder” & sedan åker ni dit & dödar de?”
    Jag fick inget svar!!! Det var betydligt mer.. Bl.a frågan om månggifte… Eftersom lagen i många länder föbjöd det, så använde de sig i en del fall av egna vigslar, ett sätt att kringgå lagen…
    Sedan vill jag påpeka! JAG dömer inte de som valt att bli mormoner! De har rätt att själva välja & fatta beslut över sina liv, så länge de inte Tvingar någon annan att leva som de!!!


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Kommentera

