Fri entré till Roskildefestivalen

Vill du komma gratis in på Roskildefestivalen?

Läs om arbetet som frivilligarbetare på festivalen här – och anmäl dig här.

Innan den 17 april vill de ha in ansökan.

Hi shoes-85

Foto: Magnus Cederlund

Kan tänka mig att de har behov av svenskar som kan ta hand om sina landsmän – inte bara när svenskarna riskerar att drunkna i en blandning av spyor och lervällning – utan även i vanliga informationstält och sånt.

Det finns så många svenskar och danskar som envisas med att låtsas som om de inte alls förstår varandra.

Det är där alla smarta svenskar som anstränger sig kan komma in som en länk. En frivilligarbetande länk på Roskildefestivalen. Kanske också bilda länk mellan danskar och danskar som inte förstår varandra:

Lär dig räkna på danska. Danskar blir rätt förvånade om turisterna klarar deras ovanliga räknesystem – de brukar säga siffrorna på ”skandinaviska” till svenskar och norrmän.

3 kommentarer

  1. Om jag faktiskt tycker att talad danska är svårt att förstå… är jag lat då?

  2. kontakt:
    Om du inte förstår vissa räkneord så är det inte så konstigt. Men om du befinner dig i Danmark och konsekvent håller dig till engelska i alla sammanhang – då lutar jag nog åt att det beror på lättja.
    Min danska syster förstod inte vad jag menade när jag skrev till henne om ett julkort. På danska heter det julekort.

    Jag ska lägga till en lista på räkneord i blogginlägget – det är rätt kul att kunna orden – och inger respekt hos danskarna.

  3. På plats i Danmark, där har du en poäng. Då får man tid att vänja sig, vilket man även kan behöva ibland med vissa dialekter. Vad gäller danskar på tillfälligt besök i Sverige är det dock märkligt hur mycket enklare umgänget flyter och det finns icke-svensktalande av annat slag i sällskapet, så man får skäl att hålla sig till engelska. Numera unnar jag mig att prata engelska med danskar. Det blir lättare så… men så bor jag inte heller nästgårds om sundet.


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Kommentera

