Fula mammans bok

 

Det hedrar Adlibris, Bokus och Amazon att de inte har denna bok – skriven av av plastikkirurgen Michael Salzhauer. Dessutom är det bra för min ekonomi och mina överfulla bokhyllor att jag inte alls vet hur jag ska få tag på den. För det är klart att jag vill äga den. Visserligen släpps den inte förrän den 28 april – men böcker som är på gång brukar gå att bevaka.

I framtiden kommer den säkert att bli lika värdefull som manuset till världens sämsta film – Plan 9 from outer space. Tänk om jag dessutom kunde få en autograf av bokens superhjälte – tillika författare – plastikkirurgen Michael Salzhauer.

Boken handlar om en mamma som har blivit så ful och fått sån hängmage sedan hon fått barn. Och detta förklarar hon för sin lilla dotter – så att hon inte blir chockad när mamma kommer hem och har blivit mycket snyggare.

Jag undrar – liksom journalisten Karen Springen i den amerikanska tidningen Newsweek och den svenska journalisten Anna Hjalmarsson på Aftonbladet:

The book doesn’t explain exactly why the mother is redoing her nose post-pregnancy.

Förutom att man kan fundera på hur ens näsa förändras av en graviditet – så kan man fundera på hur sunt det är att anklaga sina barn för att man fått hängmage och hängbröst.

”Du sabbade mammas mage – och nu måste mamma lägga tusentals dollar på att bli snygg igen – annars kommer pappa att träffa en kvinna som är mycket snyggare än mamma – och då kastar han ut oss och jag blir en ensamstående mamma som är jättefattig och utstött och skitful och alltihop är ditt fel, älskling.”

Jag är förvånad över att ingen av journalisterna fördjupat sig mer i frågan. Ingen av artiklarna är särskilt kritisk till boken. Mer än att mamman kommer hem och ser ut som Barbie – sedan  hon opererats av superhjälten Michael Salzhauer.

Vad jag förstår ser Michael Salzhauer mer ut på detta vis än som den superhjälte han låter framställa sig som i sin bok. Men väggen bakom honom är blå och full av diplom – så på något sätt är han ändå bekant… Fast han borde operera skallen – större och manligare käkar – mer konformat huvud – så att inte luftmotståndet blir för stort när han flyger iväg mot nästa livsviktiga uppdrag; en kroknäsa, ett par hängpattar, ridbyxlår. Inget uppdrag är för svårt eller för simpelt för vår hjälte.

Men hans axlar är på tok för flaskhalsformade – borde gå att få till något bredare för att bättre passa superhjältekostymen.

En sak som jag funderar på när jag ser bilderna ur boken: är det mamman i blå byxor och grön t-shirt som är den fule – den med magen och brösten och näsan som måste fixas? Eh, ja – jag ser direkt att hon är i akut behov av plastikkirurgi… Inte.

Hade hon haft en slapp mage på riktigt så hade jag förstått. Har smala väninnor som ständigt får frågan om de är gravida igen – på grund av en mage som skriker ut sin närvaro, stor, svullen eller hängig.

Har också en väninna som förut var överviktig – hon hade svårt att gå ner i vikt. Knän och hjärta tog stryk. Hon har opererat magsäcken och gått ner rejält. Hon är friskare, piggare och ser mycket gladare ut nu.

Mer angående den aktuella boken – My Beautiful Mommy:

Leanne Italie på The San Fransisco Cronicle skriver:

”My patients do worry about their children when they’re going through this,” Salzhauer said. ”The book just goes toward trying to make the process as understandable as possible for the kids, so they can feel included and don’t have to make things up in their minds on what’s going on.”

Alla tidningar citerar plastikkirurger och mödrar som berättar att det kan vara svårt för föräldrarna att förklara varför man ska operera sig och vad en plastikoperation är – och att de är såå tacksamma för boken. Men en smart unge borde fatta att det är något lurt – inte opererar mamman i just denna bok sig för att hon är så fet eller slapp om magen.

Boken sprider återigen myten om att vuxna kvinnor ska se ut som tonåringar – även sedan de fått barn. Livet får inte sätta spår i en kvinnas kropp.

Operera bort två kilos övervikt, släta ut alla skrattrynkor, fyll ut med botex och silikonballonger, färga håret eller sy fast peruk.

Ge dig inte förrän du ligger i graven. Endast kvinnor med tonårsutseende har existensberättigande.

Ingen ifrågasätter behovet av denna bok. Är detta ämne verkligen så svårt att tala om?

Hade det varit en bok om pedofili, barnamord, hustrumisshandel eller alkoholiserade föräldrar så hade jag förstått.

Men en bok om plastikkirurgi för en redan fotomodellsnygg mamma? I-landsproblem.

För övrigt associerar jag alltid till Terry Gilliams film Brazil – när någon nämner skönhetsoperationer…

En bra film.

Lämna en kommentar

Inga kommentarer ännu.

Comments RSS TrackBack Identifier URI

Kommentera

