Judo – gammaltestamentlig kampsport?

 

 

Fast det är väl bara vi svenskar som fattar att judo är en gammal israelisk kampsport. Det hörs ju på ordet. Min forskning utgår från Olof Rudbecks metoder, där exempelvis ordlikheter i svenska ortnanmn bevisar att Odyssevs irrfärder skedde i Östersjön och att Gamla Uppsala är platsen för det sjunkna Atlantis.

Anglikanerna påstår bestämt att 柔術 – eller jiu-jitsu/jujutsu som vi skriver på svenska – skulle vara den judiska sporten…

Men jag är tveksam.

Judo ligger närmare ljudmässigt.

Ska höra med brorsan – han bor i Monsey – så han om någon borde veta.

Tack Clas för tipset.

2 kommentarer

  1. För länge sedan fanns en tidning på svenskt inrikesflyg vars namn jag glömt, tryckt på dagstidningspapper inte glansigt veckomagasinspapper. Därur rev jag en helt underbar tecknad serie som gick ut på att ishockey i själva verket kommer från Japans nordligaste ö Hokkaido, därav namnet.. Sedan skildrades ishockey med alla myter och kampsports/budoschabloner. De som utöver sporten är givetvis munkar, och de sitter och mediterar över sportens eviga mantran (”jobba jobba jobba”, ”derby är derby”), tränar konstens olika former (dragskott, slagskott, körsbärsblomman – vilket är att snurra runt på huvudet), och går slutligen efter sju års förberedelser sin första match som maximalt hälften överlever.

    Jag har glömt hälften. Undras om jag har kvar det där papperet någonstans. För oss budonördar är den underbar! men risken är att den rök med i någon pappersutrensning.

  2. Kontakt:
    Men den analysen är ju lysande – visserligen påstår några gamla stofiler att hockeyns ursprung skulle hittas i Holland – men då skulle det ju heta isholland eller isamsterdam – och det gör det ju inte.

    Jag har dessutom räknat ut att budo är en gammal ungersk kampsport. Den uppstod då Buddha utvandrat till Ungern och dog i pesten. Då blev folk som vansinniga av sorg och började slå varandra – men så hörde de Buddhas visa ord från ingenstans – och han sa: slåss med värdighet mina barn. Så då gjorde de det. Budo – en värdig kampsport från platsen där Buddha dog – Budapest.

    PS: Jag försökte hitta historien du letade efter – men hittade bara en annan blogg – där du uppenbarligen redan letat – vilket gav mig ett uppslag till nytt inlägg…


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Kommentera

