Ishockey – Japansk kampsport

Har äntligen fått klart för mig att ishockeyn inte alls är ett europeiskt påfund. Jag har alltid hört att skridskoåkningen var populär i Holland – på kanalerna – och att det är troligt att ishockeyns ursprung därför är holländskt.

Dutch burghers playing a game that looks much like ice hockey.

Men det fattar man ju att det är rent nonsens.

Kontakt har länge suttit inne med sanningen: Japans nordligaste ö – Hokkaido är platsen där hockeyn en gång föddes. Det hörs ju på namnet. Hockey – Hokkaido – klockren analys!

Och så hittade jag en film – där man anar den japanska kampsportens ädla ursprung. Fast slovenerna har skapat en lite grövre variant av japanernas ursprungligen mycket estetiska sport.

Acroni Jesenice vs Olimpia Ljubljana

5 kommentarer

  1. Oj oj… extremt, på min ära.

    Det där med våldet i ishockeyrinken är komplicerat, mycket mer komplicerat än kampsport tycker jag. Om jag går med på att sparras, då har jag samtyckt till ringa misshandel; min sparringpartner begår inget lagbrott. Men om jag ger mig in i en hockeymatch, har jag då också samtyckt till ringa misshandel? Ingår våldet i sporten eller inte?

    Enligt regelboken gör det det inte. Tacklingar ja, men inte slag. Ishockeyförbundet borde börja med rutinmässig polisanmälan mot alla som slåss i rinken.

    Det där med ”fansen” som står på var sin sida om en avspärrning och vill slåss blir också lite mer komplicerat, när man tänker på hurpass mycket spelarna slåss på isen.

  2. Hockey härstammar precis som du skriver från Hokkaido och är en modern kampsport som kan ses som en hybrid mellan boxning och kendo fast på is. Att sedan Svenska Budo & Kampsportsförbundet inte vill godkänna Svenska Ishockeyförbundet som medlem är en helt annan sak.
    Mvh från Madagaskar

  3. Piraten:
    Det tyder bara på svenskarnas inskränkthet och brist på historiskt kunnande.

    *nickar förnumstigt på huvudet*

  4. Igår såg jag en intervju på TV med en svensk NHL-spelare, som hade den för en svensk i NHL ovanliga rollen som slagskämpe. Han berättade att de som satsade på den rollen på allvar, tränade boxning vid sidan om. Budo- och kampsportsförbundet nästa!

  5. kontakt:
    Ja – varför tar de inte steget fullt ut? Varflör ge straff till de som slåss – låt det ingå som en del i spelet – så kan både hockeyfans och kampsportsfans njuta av den ädla leken.

    Föresten kan de skapa små kampsportsarenor runtom rinken – så att även åskådarna kan leka av sig lite när adrenalinhalten blir för hög.


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Kommentera

