Law & Order stjäl Frozen Grand Central

Hört talas om Improv Everywhere?

En improvisationsgrupp som startade i New York år 2001 av Charlie Todd. Han annonserar efter folk som vill vara med i stora improviserade aktioner – bland annat Frozen Grand Central – som är en rätt mäktig aktion (se videoklippet).

För några veckor sedan sändes i USA ett avsnitt av Law & Order där en sexualförbrytare och mördare (Robin Williams) ingick i en aktion på Grand Central där alla skulle frysa. Det märkliga är att de har inte bara stulit idén från Improv Everywhere – de har stulit exakta scener ur klippet. Se mannen som knyter sina skosnören och kvinnan som äter youghurt. Avsnittet med Improv heter Authority.

Det verkar inte som om Charlie Todd har tänkt att stämma NBC för idéstöld. Han är lite fundersam – ska man bli arg eller smickrad? Frozen Grand Central är dessutom inte den enda idé de stulit – kuddkriget är också Improvs idé. Och NBC har inte ens kontaktat, eller tackat Improv för idéuppslaget. Snarare tvärtom – de har framställt Charlie Todds karaktär som psykopat.

To reiterate, we had no idea this was happening and the show never contacted us. I guess it’s flattering to see our work fictionalized, even if we’re portrayed as murderers who yell, “Sheep!” at everyone. Too funny!

Jag har skrivit om Improv i ett tidigare inlägg – där de uppför en musikal på ett snabbmatställe. Berättade då också om att det finns Improv-grupper i Sverige – men de har inte kommit igång i så stor skala än. Eller vi kanske jag ska skriva – för vi i Skåne ska träffas den 23 maj i Stadsparken i Lund. Alla intresserade är välkomna. Vi kommer att planera en aktion som ska vara lätt att  genomföra – och som inte får kosta för mycket pengar – eftersom det är vi själva som står för kostnaderna.

Är man blyg – och inte vågar agera – så kan man ta med sig videokamera eller vara med och filma med mobiltelefonen – dokumentationen är en viktig del av Improv.

Och kanske får vi se vår aktion i en framtida Beck eller Wallanderfilm. Undrar om jag framställs som en galen sektledare då?

Den 23 maj klockan 18 i Stadsparken, Lund. Framför den vita scenen. Vi har en piratflagga med. Ni har mat, dricka, filt, varma kläder (det blir kallt när solen går ner) och goda idéer. 

Uppdatering!

Det blir ingen picknick i Stadsparken – aktiviteten krockar med något som händer på lördag i Lund. Gå med i Facebookgruppen Flash Mob Lund – eller kom till Botans stora gräsmatta i god tid innan klockan 14:00, lördag den 24 maj. Därifrån utgår en aktion som ska äga rum i Lund.

Jag är inte med eftersom jag kommer att arbeta i Landskrona hela dagen.

6 kommentarer

  1. Häftigt, spännande, suggestivt. Jag ska försöka komma. Komma ihåg att komma …

  2. Eva:
    Kul att du ska -> ,
    (Komma)

    Eller i alla fall försöka komma ihåg att komma.
    Skicka gärna dit fler hugade.

  3. Detta var riktigt mäktigt. F-n vad jag önskar att jag varit där, få uppleva, se, kanske varit en del av improvisationen. Men ärligt talat hade jag velat se människors reaktioner, höra vad de sa och gjorde.
    Tack för detta inlägg!!!

  4. Det är något som klingar bekant för mig också när det gäller dig. Jag känner i gen dig då jag har sett bilder. Och även namnet klingar bekant. Men jag har svårt att placera in dig i rätt fack. Var har vi sammanstrålat?

  5. Niklas:
    Ja, precis så känner jag också.
    Att vara med om detta måste vara mäktigt.

    Och en viktig del är de övrigas reaktioner.
    Därför är det synd att detta missats – när man gjort varianter på temat i övriga världen. Visst, man har fryst och filmat – men lagt på musik!
    Jag vill ju veta hur de icke invigda har reagerat.

    Kul i denna film med mannen som kör en maskin – och som är vansinnig för att han inte kunnat utföra sitt jobb.

    En dag kanske du blir vittne till något liknande… Om Improv Everywhere växer och blir stort också i lilla Sverige.
    Kanske får din pappa se vad som händer i Lund – så småningom.

  6. konstanze:
    Lilla teatern – när jag jobbade där – med Stefan, och du var skådis.


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Kommentera

