Print on demand

Jaha – så har jag skrivit min första print on demand-bok.

Finns här:

Jonathan

Hade velat haft fler bilder med i boken – men så är det det där med rättigheterna.

Skrev till Christo och Jeanne-Claude för att få veta om det var okej att använda denna bild:

Detta var ett av deras tidigaste verk. Utfördes på rue Visconti i Paris sommaren 1962 – när min mamma var där. Hon såg det – men förstod inte vad det var. Ett konstverk sa någon. Folk stod på varsin sida och pratade med varandra – genom muren av oljefat.

Min mamma trodde att det kanske var ett experiment för att se hur folk reagerade när de tvingades gå en annan väg – än de var vana vid – till favoritcaféet.

Men det som Christo och Jeanne-Claude hade tänkt på var järnridån. Verket heter Rideau de Fer – Järnridån – och föddes som ett embryo 1961 – när Berlinmuren byggdes.

Denna bild och andra – av konstnärer som min mamma umgicks med hade jag velat ha med – men jag vågade inte med hänsyn till rättigheter.

Christo och Jeanne-Claude har förresten inte hunnit svara – jag skrev till dem idag.

Men jag var så otålig – så jag publicerade boken utan att vänta på svar – och utan detta foto.

Såg förresten att Lena Donnér som min mamma umgicks med – det var hon som ordnade boendet åt min mamma och hennes väninna Elena i Paris – den Lena Donnér gick visst bort 2006.

Tråkigt.

4 kommentarer

  1. Aha, så det är därför du inte hunnit blogga. Lycka till med boken, och välkommen tillbaka till bloggosfären!

  2. Vad spännande! Vad roligt att få bok på print!

  3. kontakt:

    Nja – det är nog bara en mycket liten del av anledningen.
    Jag har jobbat rätt mycket i sommar, guidat, filmat och guidat igen.

    Nu är jag hemma och har några respiter – ska fira en son imorgon på morgonen…

  4. Sandra:
    Det konstiga är att jag inte ens har sett min egen bok – har inte råd att köpa den…


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Kommentera

