Vore det bäst om Anna Bergendahl inte vann Idol?

Anna Bergendahl sjunger Have a Heart så att jag ryser av vällust och gråter av glädje. Tack Hugo för tipset.

Men kan det vidriga TV-programmet Idol kan leda till något gott? Jag tror inte att Anna Bergendahl behöver vinna Idol för att gå vidare – hon är redan upptäckt – och jag antar att musikindustrin står på kö för att kontraktera henne. Hoppas att hon inte luras att skriva på ett skitkontrakt bara. Och att hon inte blir utbränd innan hon fyllt 20. Vissa påstår att Idol ger sina vinnare riktigt dåliga kontrakt. Så kanske skulle hon hoppa av innan finalen och gå en annan mycket bättre väg?

Konstigt förresten att juryn jämför henne med Celine Dion – inte sjunger hon väl som henne? Mindre märkligt om hon jämförts med Bonnie Raitt – som sjöng Have a Heart 1990. Jämförelsen med Celine Dion är något som också SvD:s Kristin Lundell undrar över i sin blogg. Dion är väl bra på sitt sätt – men jag tycker inte alls att Bergendahl sjunger som henne.

Faktum är att jag tänkte på Jewel.

Lyssna på Jewel när hon sjunger Who Will Save Your Soul?. Foolish games är en annan bra låt, men min favorit är  Morning Song. Jag tycker om hennes röst. Och visst liknar de lite varandra – Anna Bergendahls och Jewels röster? Jewel var för övrigt också mycket ung när hon ”upptäcktes”.

 

Aftonbladets läsare gillade också Anna Bergendahl.

Aftonbladet: ”Hon kan erövra hela världen”

Aftonbladet: ”Så var onsdagens Idol”

Aftonbladet: ”Hon golvar juryn ikväll”

Aftonbladets Martin Söderström undrar varför vi bara får se klåparna i Idol.

4 kommentarer

  1. Jag är också såld, helt såld. Men den första jag tänkte på var Tracy Chapman.

  2. Same same but different. ”Folket” trillar visst alltid dit. :)

  3. Anna, lyssna på Sally Oldfield. Låt dig inspireras. Du är fantastisk och hoppas du bibehåller allt det unika. Oldfield kan säkert bredda dina referensramar. Gillar dig

  4. Anna sjunger nu!


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Kommentera

