Ett pinsamt undantag…

Jag hatar alla kedjebrev och utmaningar. I bloggform ignorerar jag dem – i mailform kastar jag dem direkt – och skriver till avsändaren att inte skicka fler virusspridare – fast i vänlig ton.

Teckning, Barometern

Har en kompis som går på alla myter om drogen progesterex i kvinnornas drinkar som gör dem sterila – så att våldtäktsmannens spår ska suddas ut. (Herregud – får man vara så dum så att man tror att det är en eventuell avkomma som är spåret polisen följer när våldtäktsmål utreds? – Ja, så dum får man uppenbarligen vara).

Bonzai-katt?

Hon skickar också upprörda protestlistor om kattungar som stoppas in i glasburkar – ”få ett stopp på detta fruktansvärda djurplågeri!”

Och om att man kan få gratis TV-apparater, eller datorer, eller mobiltelefoner – eller vad det nu var…

Och om ett vykort som man INTE ska öppna – och det är bättre att du får detta brev 22 gånger än att du öppnar länken och får hela hårddisken deletad.

Jag svarade att det var bättre om hon googlade myten 22 gånger, än att i onödan skrämma upp sig själv och sin omgivning med tramsiga kedjebrev.

 

Fast jag skrev i lite snällare form. Bitterheten fanns bara i mina tankar medan jag hårdhänt knappade på tangenterna för sjuttielfte gången till denna välmenande och korkade människa.

Nå – vad är det nu för pinsamt jag ska krypa till korset med?

Att jag har fått en ny favoritblogg är inte pinsamt – det är ytterligare en trevlig bookaholc – en som har så svårt att avstå dessa ljufvliga böcker – trots att hemmet redan bågnar… La Bibliofille. Smaka på namnet – biblioteksflickan och bokälskaren i ett ord. Det pinsamma är det som jag just nu fastnade för…

La Bibliofille har också gjort det – kan jag skylla på…

Antagit en mobilutmaning. Fast jag har inte fått någon utmaning. Jag bara tog den. Utan att bli erbjuden den… Så det räknas inte. Jag är inte påprackad…

Den går till på detta vis:

1. Ta fram din mobil.
2. Bläddra igenom din inkorg.
3. Stanna när du räknat till tio och skriv första meningen i sms:et som svar på första frågan.
4. Gör likadant på varje fråga. Dvs räkna till tio igen – så att du kommer till sms nr 20. Så småningom kommer du kanske till slutet – då börjar du om men hamnar troligen inte på nummer tio en gång till – såvida du inte har exakt tiotalet sms. Då får du fuska och sudda ut ett.

Mitt formulär blev på detta vis:

Vad skulle du säga om din pojkvän var otrogen mot dig?
KappAhl erbjuder dig 25% rabatt på valfri vara till ord. pris tom 22/9.

 

Vad säger du alltid till din bästa kompis?
Ja!

 

Vad är det första du säger när din kompis blir påkörd av en buss?
Hej, var ska vi ses och när?

 

Vilket sms blev du mest berörd av?
Ring om det regnar, men om det inte spöregnar så kommer vi att parta ändå ;-)

 

Vad säger din mamma innan du går och lägger dig?
Jag ska ha föräldramöte om klassresa i kväll, ev avfirning på jobbet on kväll och bröllop på lö.

 

Vad skulle du skrika om du vann en miljon kronor?
Välkommen till Danmark.

 

Vilka ord skulle du säga till Gud om du trodde på honom?
Hej gumman vi är i barcelona hela fam.

 

Vad vill du höra mest av allt?
Missat samtal från…

 

Vad skulle du säga om du fick MVG i alla ämnen?
Trevlig midsommar!

 

Din romantiska replik?
Lämnar Stockholm nu.

 

Vad skulle du säga om du blev bestulen?
Bäst att vara på den säkra sidan.

2 kommentarer

  1. Tills alldeles nyss var detta en skruttdag – tack, Tack, TACK! för Dina fina ord!

  2. La Bibliofille:
    Så lite så.
    Din blogg är nästan lika farlig som en bok. Fast bara nästan – så den räknas inte.
    Och dessutom kostar det inget att läsa där – förutom tiden. Så trots mitt bokköpsstopp – så får jag läsa – för det gills inte.
    (Fast jag råkade visst beställa 27 böcker från Adlibris idag… hoppsan!)
    Och eftersom jag redan råkat bryta stoppet så kan jag lika gärna fortsätta och beställa alla de där böckerna på antikvariat.net och bokbörsen som jag längtat SÅ efter och bara MÅSTE ha.
    Och för den som tror att jag mättat mitt begär så kan jag tala om att önskelistan är fortfarande en kilometer lång. Jag kan maila över den så ni hinner köpa julklapparna och födelsedagspresenterna i tid…


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Kommentera

