Er du jyde og vild med chokolade?‏

Chokladjesus av Cosimo Cavallaro 

Nog för att jag vet att rasismen flödar friare på andra sidan sundet – men detta var väl ändå lite magstarkt – tänkte jag när jag fick massutskicket från en av de statist- och eventförmedlingar jag är registrerad på.

Er du jyde og vild med chokolade?

Jag är vild med choklad och det där med jude går väl att diskutera – godkänner ni en bastard?

The Torah does not specifically state anywhere that matrilineal descent should be used; however, there are several passages in the Torah where it is understood that the child of a Jewish woman and a non-Jewish man is a Jew, and several other passages where it is understood that the child of a non-Jewish woman and a Jewish man is not a Jew. Who Is a Jew?

Gottlieb-Jews Praying in the Synagogue on Yom Kippur.jpg

Jøder der beder i synagogen ved Yom Kippur på et maleri af Maurycy Gottlieb fra 1878.

Men så slog det mig – jude heter jøde på danska.

Jyde är en person från Jylland.

En stark jyde…

2 kommentarer

  1. […] | politikken | Jeroen Wolfers | Arvidfalk.se igen | Konvertittbloggen | Professors blogg igen | Kronberg skrattar och ler | fredrik nordgren online | My life igen | Svensson | frykmans liberala blog igen | […]

  2. […] | politikken | Jeroen Wolfers | Arvidfalk.se igen | Konvertittbloggen | Professors blogg igen | Kronberg skrattar och ler | fredrik nordgren online | My life igen | Svensson | frykmans liberala blog igen | […]


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Kommentera

