Traffic

Tror lösningen för miljön heter spårburen trafik. Och då menar jag inte bara tåg och spårvagnar.

Det skulle finnas en kombination mellan bilist och spårburet – liksom det finns för fotgängare och cyklist och spår. Men lösningen skulle vara enklare.

Idag kan jag köpa en kombibiljett – tåg + hyrbil.

Jag tror också att man kan ta bilen som gods på tåget. Vilket vore ett rätt skönt alternativ till långa bilkörningar, trötta ögon och surt kaffe på en bensinmack. Surt kaffe i tågets caféavdelning är klart mer miljöhänsynstagande.

RESA-02s55resa_368

Det fungerar på kontinenten – kan man göra det i Sverige också? Undrar vad det kostar?

Ja, ja – man kan köpa vanlig tågbiljett i god tid och få den för 98 kronor – och man kan bjuda i sista sekunden på Tradera. Men inget av alternativen passar mig. Jag kan behöva åka med kort varsel – då faller alternativ ett. Jag har ofta två eller tre barn med – då faller alternativ två – vi kan inte sitta och gissa och hoppas på att få tre-fyra billiga biljetter på samma tåg som klubbas några timmar innan avresa.

Jag skulle vilja på ett enkelt sätt ta med bilen eller cykeln – det ska gå smidigt – utan långa förberedelser – och det ska inte vara dyrare än att köra själv.

2-cable gondola lifts to Ngong Ping village in Hong Kong built by Leitner.

Jag och mina barn funderade på om man inte kunde låta bilarna hänga i kranar eller korgar längs motorvägarna – eller att de kunde vara parkerade på rullband. Om kranarna/korgarna/banden drevs med miljövänlig el så vore det ju ett toppenalternativ. Dessutom skulle ingen krocka. Varken med varandra eller med älgarna.

Föraren kunde välja att sitta och fika, sova eller arbeta vid datorn. Kranen/korgen/bandet skulle vara förprogrammerat – via tex mobiltelefonen eller en GPS – så att man varsamt lyfts av vid rätt avfart.

Alla lastbilstransporter borde gå via tågnätet. Ja, ja förlåt – då försvinner charmen som vägarnas riddare så ömt omhuldar.

Barnen räknade lastbilar som vi mötte när vi körde längs E6 från Lomma till Hallandsåsen för några år sedan.

En sträcka på ca 10 mil – en timmes resa ungefär. De kom upp till över 300 lastbilar!

 

E6 går längs med järnvägen. Om hälften av containtrarna på dessa lastbilar lastats på tåg istället hade både miljö och trafiksäkerhet vunnit mycket på det.

Nu menar jag inte att alla lastbilschaffisar kör asberusade bara för att de har rätt att dricka gratis på Tysklandsfärjorna. Den ungerska chauffören som mosade en ung familj och en medelålders kvinna är kanske ett undantag. Liksom alla de som åker fast i nykterhetskontroller vid färjeläget.

Nej – det är vi andra – stressade privatbilister – som automatiskt får något mordiskt i blicken när vi närmar oss en lastbil bakifrån; VI MÅSTE KÖRA OM DEN DÄR VÄGSNIGELN! Det finns nämligen en risk att en lastbil kör om en annan i uppförsbacke – och en risk att samma lastbil dessutom ska köra om en lastbil till – i samma uppförsbacke…

Över 250 Nålen närmar sig 260 kilometer i timmen ? maxhastig

En anna risk är att den privatbilist som kör om bara kör i 110 eller 120 – och alla som äger BMW och Audi vet att dessa bilar inte tål att köras under 140 km/h på motorvägen. Det är förstås otroligt stressande när man som nybilsägare inser att människan med den där gamla skruttbilen hade tänkt att köra om lastbilen i ynka 110 km/h. Sånt okynneskörande borde polisen tag tag i med hårdhandskarna!

Många dödsolyckor sker i kollision mellan en privatbil och en lastbil – oftast är det privatbilistens fel. Bilen har av okänd anledning kommit över på fel vägbana. Jag antar att det ofta rör sig om självmord i dessa fall.

Tyvärr drar självmördarna in många fler i sin olycka.

Med min och barnens idé skulle lite av detta undvikas.

Linbanor kunde användas i städerna också – bilarna kan färdas i sina kranar/korgar/band där det redan nu går trafikleder. Så skulle man undvika kollisioner där också – både med varandra och med fotgängare och cyklister. Och luften skulle bli lättare att andas. Vägen på marken kunde i första hand utnyttjas av utryckningsfordon.

Det gäller att ligga framkant – om man ska komma långt – tror detta skulle kunna vara något för Volvo eller SAAB att satsa på. Eller kanske ett samarbete mellan företagen?

Bygg linbanor längs motorvägarna – och korgar till bilarna. Bygg ut järnvägarna. Lägg containrarna på räls. Skapa nya jobb åt de oerhört kompetenta men snart arbetlösa Volvoarbetarna.

Kör onykter!

PS: Det är bättre – ur ekonomiskt hänseende – att köra rattfull och skada sig – än att ramla ner från en stege eller få förslitningar på grund av jobbet. Man får 100% ersättning för inkomstbortfallet trots att man kör full i en oförsäkrad bil – och blir bilen totalförstörd betalar man bara 4000 kronor i självrisk. Om inte lagen ändrats sen detta skrevs förstås.

Tänk på det innan du sjukskriver dig för ischias eller går och blir totalförlamad efter en vanlig simpel olycka i nyktert tillstånd. Sjukskriv dig inte – du får ju bara sjukpenningen – Do Drink and Drive! – och få 100% plus ersättning om du får en sämre pension på grund av fylleskadan.

 

Ramla inte från stegen!

För övrigt – är det en ren tillfällighet att Erlend Loes bok Volvo lastvagnar är slut på förlaget just nu? Går att bevaka på Adlibris och Bokus.

1 kommentar

  1. […] Det om hur man gör trafiken säkrare? Traffic. […]


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Kommentera

Vänligen logga in med någon av dessa metoder för att lägga till din kommentar:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s