Wikipedia snabba med Le Clézio

Direkt efter att jag hade hört Horace Engdahl läsa upp namnet på årets Nobelpristagare i litteratur – slog jag upp namnet – och si – Det hade inte gått en minut – Jean-Marie Gustave Le Clézio fanns på Wikipedia – som årets Nobelpristagare…

 Bokomslag

Afrikanen

J M G Le Clézios berättelse om ett barns möte med den afrikanska kontinenten och om sin stränge far, ”Afrikanen”, gör Jenny Högström på GP andlös.

Finns på Adlibris och Bokus.

Bokomslag

Och Adlibris senast sålda bok när jag loggade in var – inte oväntat en bok av samme författare – Allt är vind.

Boken finns också på Bokus.

Det var roligt att lyssna på P1:s direktsändning – Kerstin M Lundberg – som länge haft Jean-Marie Gustave Le Clézio på sin önskelista – fick äntligen ringa upp honom och gratulera. Lundberg och Horace Engdahl rekommenderar båda att läsa Le Clézio ”baklänges” – dvs – börja med de senaste böckerna – tex Afrikanen.

De hade också Ulla Bruncrona på tråden – Bruncrona är den som har översatt Le Clézios böcker till svenska. Hon har översatt hans böcker sedan 1969. Något som jag tänkte på var att Clézios böcker utkommit på Elisabeth Grate Bokförlag – ett förlag som jag inte tror jag hört om tidigare. Jag tycker om att ett lite mindre förlag har satsat rätt. Att deras försäljning nu kommer att öka lavinartat. Dessutom tror jag inte att uppmärksamheten kring Le Clézio kommer att vara en dagslända – försäljningen kommer att fortsätta i stor omfattning – om än inte i lika stor omfattning som de närmaste två-tre månaderna.

Kommande bok av Le Clézio i år är:

Raga – Att nalkas den osynliga kontinenten

Såg att det är Grate som gett ut Nina Bouraoui  – så helt litet är förlaget visst inte. Och flera Virginia Woolf. Jag antar att jag har en hel del i hyllorna.

Bokomslag

En bok som jag blir nyfiken på är Mohammed Cohen – den arabiske juden av Claude Kayat.

»En lysande skröna, vävd på sanningens varp. Rapp, rasande rolig, respektlös. En riktig sträckläsare. Gack och köp! » Stig Johnsson, Arbetet den 22/5 1994.

Förlaget har en livsfarlig utgivning – jag vill äga allt de givit ut…

~

Fler röster om Le Clézio

SvD

Sydsvenskan

DN hade lite bråttom med att publicera..

Årets nobelpris i litteratur till Jean-Marie Le Clézio

Ã…rets Nobelpris i litteratur gÃ¥r till fransmannen Jean-Marie Gustave Le Clézio, författare till bland annat ”Allt är vind” och ”Öken”.

Lämna en kommentar

Inga kommentarer ännu.

Comments RSS TrackBack Identifier URI

Kommentera

