Förre påven kanoniserade helgon som botat AIDS-sjuk

Denna revolutionerande nyhet hade gått mig totalt förbi och detta skedde ändå för lite drygt sju år sedan.

Jag måste börja läsa tidningarna lite mer grundligt.

Vatikanradion rapporterade den 11 juni 2001 att:

 

Påven kanoniserar helgon som botade AIDS-sjuk och Libanons första kvinnliga helgon

Maronitiska sånger hördes på Petersplatsen på söndagsförmiddagen när den 81-årige påven Johannes Paulus II kanoniserade Libanons första kvinnliga helgon tillsammans med fyra italienare. Inför 25.000 människor förklarade påven att ”helighet är en gåva som Gud ger genom Jesus Kristus. Tro på honom är början på helighet.” På Peterskyrkans väldiga fasad hängde fem porträtt av de nya helgonen.

Det mest uppseendeväckande med de fyra italienska helgonen är att ett av dem har botat en AIDS-sjuk. Det var den norditalienske biskopen Luigi Scrosoppi (1804-1884), som ägnade sitt liv åt fattiga och grundade ett hem för övergivna flickor, som senare blev nunnekongregationen ”Den gudomliga försynens systrar.” Det mirakel för vilket Scrosoppi kanoniserades var att en ung man som var döende i AIDS tillfrisknade på ett oförklarigt sätt. Mannen var med på kanoniseringen på Petersplatsen. Andra fall av oförklarligt tillfrisknande ligger bakom också de andra kanoniseringarna.

Och tänk att biskopen som botat den AIDS-sjuke levde på 1800-talet – när AIDS ännu inte var uppfunnet…

Jaha – då kan man alltså skrota alla bromsmediciner – strunta i kondomer och knulla runt. Bli katolik (de tillåter förvisso inte ett vidlyftigt leverne, men man kan väl köpa avlatsbrev) och tillbe Luigi Scrosoppi när andan faller på.

Måste höra med infektionsklinikerna runt om i landet – om de är medvetna om att deras insatser inte längre behövs på detta område. Nu har vi sparat skattemedel minsann.

 

Mera påvenyheter:

Pope Benedict wearing his red shoes

Påven Benedict XVI bär inte Prada.

Helgonförklara martyren Johannes Paulus II?

4 kommentarer

  1. Ett tag trodde jag det var spetsbyxor som syntes därunder, när vinden blåste kläderna åt sidan. Riktigt sexigt! men aah, förstås är det en särk. De röda skorna är dock ganska chica.

    (Någon som vet i vilka sammanhang påven bär guldfärgat?)

  2. Kontakt:
    Är det inte en märklig motsättning att den homofobiska katolska kyrkan är så skönt bögig och transig sin outfit?

    Nästan så att jag gillar Benedict när jag ser hans skor och sexiga Luciasärk – täckt av en läcker guldcape.

    Och jag vet inte när guld är rätt i påvliga sammanhang.

  3. …nån mer än jag som associerar till Bowie ang. de röda skorna…?

    Resten förvånar mig inte. Men det är bra att det görs så tydilgt hur mycket sagor och lögner folk tror på än i dag, 2008. :-/

  4. meta:
    Jag tänkte först på en film från 1948 som hette ”De röda skorna” på svenska. Minns den från min barndom. http://www.powell-pressburger.org/Images/48_TRS/Elycia/index.html
    Dessutom har det på kort tid kommit två böcker med röda skor i titeln: ”Flickan med de röda skorna: berättelsen om Hannah, min älskade flicka som dog i cancer” samt ”De röda skorna” om en kinesisk flicka som får fötterna krossade och lindade.

    När man tittar på Bowies musikvideo ”Let’s dance” (jag har dansat till låten rätt mkt – utan att tänka på vad den handlar om) – så fattar man att de röda skorna är en symbol för det onda i det kapitalistiska samhället.
    Ta av dig skorna – som Povel sjöng – och allt blir jätteskönt…


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Kommentera

