Tranafton 2014

Tranor, Shen Quan (1682-1760)

Tranor, Shen Quan (1682-1760)

Jag la precis ordet tranafton till min dators ordlista. Hur kom det sig att den inte lärt sig detta så vanligt förekommande ord tidigare?

Tranafton har vi firat långt innan jag föddes. Tror traditionen kom från min mormors släkt. Hon var född i Kalmar. Vi var länge de enda jag kände till som firade tranafton. Ja, min bästis Jonas firade också, men det var för att vi var grannar och det hade varit konstigt om tranan bara kom till mig.

På kvällen den 24 mars ställer vi våra skor vid spisen. Spjällen skulle vara öppna, nu är det fläktens filter som ska bort, för att tranan ska kunna komma in och lämna gåvor.

På morgonen ser man spår från spjället/fläkten, stora transpår på väggen, hela vägen ner till skorna. Är det fler i familjen ser man hur tranan har hoppat fram och tillbaks mellan skorna. Upp till spjället/fläkten tar den sig genom att flyga. Det brukar aldrig vara transpår som leder uppför väggen.

Tranafton 2011, foto: Lena Kronberg

Tranafton 2011, foto: Lena Kronberg

Natten mellan den 24 och 25 mars kallas vårfrudagen. Det är den natt då vår fru, det vill säga jungfru Maria, blir bebådad, blir gravid. Nio månader innan jul. Då ängeln Gabriel säger ”Ave Maria gratia plena” (Var hälsad Maria, full av nåd).

Om en uttalar vårfrudagen lite slarvigt blir det våffeldagen. Därför äter vi våfflor. Ibland är slarv gott.

Men åter till tranafton som vi ska fira ikväll. Mitt tidigaste minne är från tiden då vi bodde på Höjdens gård. Jag var kanske sex-sju år gammal.

Jag såg de stora, svarta transpåren, från spjället och ner till skorna på golvet, tittade efter vad tranan hade lämnat, och sedan sprang jag in till Jonas. Såg till min förvåning att hans trana hade mycket mindre fötter. Vi antog att det var mamman eller pappan som kommit in till oss och att barnet kommit till Jonas. Blev lite avundsjuk, tranbebisar är säkert mycket sötare än tranvuxna.

Men vad vi inte kunde räkna ut var, varför hade tranbebisen lämnat lila spår? De brukade alltid vara svarta. Jag grubblar på det fortfarande.

Våffeldagen, foto: Lena Kronberg 2011

Våffeldagen, foto: Lena Kronberg 2011

1 kommentar

  1. […] 24 mars firar vi i vår familj tranafton. Jag skrev ett blogginlägg om det. Tror inte att denna kalmaritiska tradition är särskilt utbredd […]


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Kommentera

