Twingly abuse

Ibland står det admin.twingly.se/UserPages/Abuse.aspx i referrerskolumnen. Jag har klickat – förstått att det har något med Twingly att göra – men inte riktigt vad – eftersom jag inte kommer in – det går till en administratör.

Så tänkte jag att jag skulle googla det – jag fick två sådana abuse idag. Vet inte varför.

Nu vet jag – någon eller några – har anmält ett eller två inlägg som olämpligt.

Undrar vilket/vilka inlägg?

Det om hur man gör trafiken säkrare? Traffic.

Märkligt. Jag brukar ha lite rasister och homofober på mig i kommentarsfältet – men trafikdödskramare har aldrig varit så agressiva tidigare.

Eller är det inlägget om årets nobelpristagare i litteratur? Om någon tycker att han var olämplig så får de väl klaga på Svenska akademien. Eller så var det min inkorrekta benämning i titeln – jag skrev först lite slarvigt Clézio – när han heter Le Clézio – men det har jag rättat till i efterhand – så det må vara mig förlåtet – hoppas jag.

Undrar om jag är bortplockad någonstansifrån? Hade varit intressant att veta vad det är jag skrivit som är så upprörande.

Fast å andra sidan kan det var någon som klickat fel – eller nån snorvalp som tycker det är skoj att trycka på allt som går att trycka på.

Tack Nikke (som jag hittade via googling) för upplysningen.

Annonser

SvD kan inte skilja ett skrik från ett annat.

SvD skriver i en notis att Pål Enger som stal Edvard Munchs ”Skriket” hade målningen gömd i bordet.

Det finns två versioner av målningen. Den ena hänger på Nasjonalmuseet (numera Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design) – och den andra – den som stals – hänger återigen på Munchmuseet.

Men SvD bryr sig inte om att ta reda på vilken av målningarna man illustrerar artikeln med – utan nöjer sig med en en beskuren bild från Scanpix.

Edvard Munchs

Bilden som SvD valt…

M0514_01.jpg

Skriket som Pål Enger hade i bordet. Inte identiskt med SvDs skrik.

I och med att målningen kommit tillbaks i skadat skick har man renoverat den och funnit att den troligen är betydligt yngre än man tidigare trott. Kanske målad så sent som 1910.

Bildt och dementimaskinen

 

Utrikesminister Carl Bildt säger i en nyhetsdokumentär från Rapport att det omdiskuterade Försvarets Radioanstalt ,FRA, samarbetar med diktaturer om så krävs. FRA-chefen Ingvar Åkeson å sin sida hävdar i samma dokumentär att FRA bara samarbetar med demokratiska stater. Försvarsminister Sten Tolgfors säger att samarbetet sker med länder ”som är oss nära”. Dagen

Lyssnade på P1:s Medierna i lördags (20 september 2008 – lyssna på 30-dagarsarkivet här).

Handlar om vad Carl Bildt sa exakt och vad Rapport menade vad han sa. Bildt är upprörd över att man påstått att han sagt att FRA samarbetar med diktaturer. Han menar att det är en stor skillnad mellan att FRA samarbetar med diktaturer och att den svenska underrättelsetjänsten samarbetar med diktaturer

Att FRA samarbetar med den svenska underrättelsetjänsten som i sin tur samarbetar med ditaturer spelar ingen roll. För Bildt är det viktigaste i frågan vad det var exakt han sa. Och det spelar ingen roll att det i praktiken är samma sak.

Morgan Olofsson – ansvarig utgivare på Rapport anser inte att en utrikesminister ska styra nyhetsflödet i en demokrati – men blev till slut tvungen att be Bildt och tittarna om ursäkt – eftersom citatet inte var exakt. Han beklagade senare att debatten kom att handla om ordvalet istället för den uppseendeväckande nyheten att vi samarbetar med diktaturer – och den information som FRA samlar in – kan säljas till diktaturer – av den svenska underrättelsetjänsten.

Wilhelm Agell har undervisat i freds- och konfliktforskning, teknikhistoria och underrättelseanalys. 2006 blev han utnämnd till Sveriges första professor i underrättelseanalys. Agrell ombads att analysera situationen. Han menade att det spelar ingen roll om det är den ena myndigheten eller den andra som hanterar saken.

Sen nämner Agrell ett begrepp – dementimaskinen. En medial försvarsstrategi från maktens sida, där man maler sönder kritiken och avslöjandet genom att hitta fel, obetydliga eller obefintliga – för att skjuta sönder kritiken.

Jag hade inte tidigare hört talas om dementimaskinen. Agrell trodde att det kanske var Guillou som myntat begreppet. Möjligen i samband med IB-affären. För den som inte minns – eller har hört talas om den – så handlade den om en hemlig underrättelsetjänst skapat under den socialdemokratiska eran. Många av målen var vänstermänniskor som inte var socialdemokrater.

Dåvarande försvarsministern Sven Andersson tillsammans med P

Jan Guillou och Peter Bratt avslöjade affären i tidningen FIB Kulturfront. De dömdes till fängelse för att de spionerat på spionerna. Peter Bratt knäcktes av häktningen och ville inte överklaga domen. Guillou blev besviken och kallade Bratt en ”intuitiv salongsbolsjevik” . Aftonbladet skriver om historien och recenserar Bratts bok ”Med rent uppsåt”.

I SvD:s recension kan man läsa om hur Guillou verkade ha gått stärkt ur affären, medan Bratt tagit ganska stor skada.

Boken finns på Adlibris och Bokus.

Googlade dementimaskinen och fick 323 träffar.

Flera av träffarna har antisocialdemokratiskt innehåll. Men en handlar om hur Jan Axelsson – dåvarande chef på Rapport sätter igång dementimaskinen när Rapport avslöjats för fusk när de påstår att den socialdemokratiska regeringen med Ingvar Carlsson i spetsen skulle ha godkänt att Björn Borg fått skattefria pengar. Det är Dan Josefsson som på sin blogg berättar om boken ”Välkommen till dramafabriken”.

Och nu har Carl Bildt adopterat socialdemokraternas dementimaskin. Vårda den ömt – för ni lär behöva den fram till nästa val.

Censur eller hänsyn?

El Jueves 

Så här får man inte teckna det spanska kronprinsparet. På Photobucket hade man uppenbarligen åsikter om det också – teckningen finns här.

Att skända det spanska kungahuset var uppenbarligen inte okej – alla lösnummer ska tas i beslag – och tidningens hemsida är i skrivande stund nerstängd.

Felipe säger till Letizia:

”Tänk om du blir med barn! Det här är det närmaste ett jobb jag kommit i hela mitt liv”.

Detta med anledning av att den spanska regeringen lovat att varje nytt barn som produceras i Spanien kommer att ge en bonus på 2500 € till föräldrarna.

Den spanska tidningen El Jueves tecknare eller möjligen chefredaktör riskerar upp till två års fängelse för att ha förolämpat kungafamiljen.

Man fick inte teckna kronprins Felipe kopulerande med sin hustru Letizia.

Undrar om man skulle få teckna Muhammed kopulerande med någon av sina hustrur? De så kallade Muhammedteckningarna publicerades utan att myndigheterna ingrep i Spanien.

Jag tycker inte att teckningen på kronprinsparet är särskilt rolig. Men det beror kanske på att jag inte förstår spansk humor…

För övrigt är Concepcion (befruktning) ett vanligt kvinnonamn i Spanien. Det syftar på den befruktning som den unga jungfru Maria utsattes för när hon fick besök av ängeln Gabriel.

Att som from katolik kalla sin lilla nyfödda dotter Concepcion tycker jag är humor (eller kanske smaklöst…).

Den (finlands-) svenske konstnären Karl August Ehrensvärd tecknade en nidbild på sin kung – Gustav III – där han påstår att stallmästare Munck skulle varit den som gjort drottningen – Sofia Magdalena gravid med kronprins Gustav (IV). Munck är alltså den som står bakom kungen. Gustav III:s könsorgan är enligt teckningen alldeles för litet och slappt för att kunna producera någon tronarvinge.

Ehrensvärds teckning

Ehrensvärd straffades märkligt nog inte för sin teckning. Möjligen tecknades den anonymt – men att man i efterhand räknat ut att den måste ha varit av Ehrensvärds hand, då han inte var särskilt förtjust i Gustav III.

Gustav III:s äktenskap med Sofia Magdalena var mycket olyckligt – dessutom hatade Gustav III:s mor sin svärdotter och drottningmodern hjälpte till att sprida myten om att Munck skulle vara far till kronprinsen. Följden blev att hon inte fick träffa sitt barnbarn när han var nyfödd och Sofia Magdalena talade aldrig mer med sin svärmor.

Det spanska kronprinsparets äktenskap verkar vara mycket lyckligare.

Jambo parar sig

Foto: Mikael Westerberg

För övrigt har ett foto på den kungliga hunden (en gul labrador) Jambos parningsakt med en hund av folket publicerats i Aftonbladet – kommer tidningen att stämmas för detta? Nej säger man från kungahuset – de är ju hundar.

Men frågan är om inte ”folkhunden” är en hanne – så några kungliga hundbastarder tror jag inte vi får se.

 

El Jueves hemsida

Pagina 12 med teckningen och kommentarer på spanska

Wikipedia om El Jueves på spanska

Wikipedia om El Jueves på engelska

SvD om spanska kronprinsparet.

Expressen om spanska kronprinsparet.

Aftonbladet om spanska kronprinsparet.

SvD: Jyllandsposten refuserade karikatyrer av Jesu uppståndelse – tre år innan publiceringen av Muhammedteckningarna – eftersom teckningarna på Jesus kunde anses stötande för tidningens kristna läsare.

SvD: Rondellhunden plockas bort.

Mitt tidigare inlägg i yttrandefrihetsfrågan